Activitat: El paisatge del Pedraforca

MODALITATS
Estada
Sortida d’un dia
Nivells: (cliqueu per visualitzar la fitxa de l’activitat)

Educació Primària (CM, CS)

Educació Secundària

*Adaptable a Batxillerat i Cicles Formatius

Desenvolupament de l’activitat:
Des del mirador de Maçaners:
  • Llegenda sobre la formació del Pedraforca.
  • Comentari sobre els elements que configuren un paisatge.
  • Analitzar i identificar els diferents elements del paisatge del Pedraforca. Situant-los sobre un perfil quadriculat del massís.
  • Determinar el tipus de paisatge a partir dels elements dominants.
  • Què és un espai PEIN?
Des del mirador de Gresolet:
  • Identificació d’algunes unitats i formes de relleu significatives de l’Alt Berguedà.
  • La cara nord del Pedraforca i la cara sud de la Serra del Cadí. Orientació dels vessants i canvis en la vegetació.
  • Observació dels diferents estatges de vegetació.
Al refugi Lluís Estassen (depenent de la climatologia):
  • El bosc de pi negre i avets (estatge subalpí).
  • Les adaptacions de les plantes a l’entorn d’alta muntanya.
  • Un refugi d’alta muntanya.
Caminada fins a Saldes. (Opcional)
  • Els corriols i senders. PR i GR la senyalització dels camins per recórrer a peu.
Producte final:

Opció 1: Durant l’activitat haurem vist una metodologia d’anàlisi d’un paisatge aplicable a qualsevol tipus de paisatge. La proposta de treball posterior és la d’analitzar, seguint aquest mateixa metodologia, un paisatge proper al centre educatiu. S’haurà d’enviar al CdA el resultat de l’anàlisi paisatgístic, així com la fotografia del paisatge analitzat.

Opció 2: Al mirador de Gresolet, els alumnes hauran escrit al quadern un seguit de sensacions i emocions que els transmet el paisatge. La proposta és la d’elaborar un recull de totes aquestes paraules i acompanyar-les amb altres imatges que els alumnes hagin trobat, o que puguin capturar ells mateixos, que també il·lustrin aquestes sensacions i emocions.

Observacions:

L’activitat és d’un dia. Cal portar esmorzar, dinar i aigua. El lloc de trobada serà al poble de Maçaners.

Caldrà anar ben preparat per les inclemències del temps (impermeable, roba d’abric), ja que tota l’activitat es desenvolupa a l’exterior. Tenint en compte l’època de l’any i l’entorn on ens trobem (el refugi Lluís Estassen es troba a uns 1600m. d’altitud). És imprescindible portar calçat còmode i adequat per caminar.

Tots els materials necessaris pel desenvolupament de l’activitat (binocles, pissarres magnètiques, maqueta, quaderns de camp, fusta de suport, pinça i llapis) els porta el Camp d’Aprenentatge.

Enllaços:

Quadern CM