ACTE DE RECONEIXEMENT CERTAMEN ATENEA 2018

El passat 20 de juny va tenir lloc a l’Auditori Municipal Miquel Pont de Castellar del Vallès, l’acte de de reconeixement del Certamen Atenea de treballs de recerca de 2n de Batxillerat.

Amb la convocatòria d’aquest Certamen, les entitats organizadores volen potenciar i donar a conèixer els treballs de recerca elaborats pels alumnes de segon de batxillerat dels centres educatius de Castellar del Vallès, Palau-solità i Plegamans, Polinyà i Sentmenat. Aquests treballs estan relacionats amb les arts, les ciències de la naturalesa, de la salut i del medi ambient, les ciències socials, les humanitats, les llengües, l’educació física, les matemàtiques i la tecnologia.

En aquesta edició, un total de 10 treballs realitzats per 20 alumnes han resultat guardonats amb un diploma i una gratificació a l’acte públic de reconeixement, que va comptar amb l’assistència, a banda dels alumnes i familiars i amics, de l’alcalde de Castellar, Ignasi Giménez, l’alcaldessa de Sentmenat, Montse Rueda, de l’Inspector d’Ensenyament, Joaquim Núñez, que presideix la Comissió del Certamen Atenea, així com de representants dels consistoris de Palau-solità i Plegamans, Polinyà i Sentmenat, així com de tots els centres docents.

A continuació us presentem un recull d’imatges de l’acte públic de reconeixement, així com els enllaços a tots els treballs presentats al certamen d’enguany.

FOTOS ATENEA

TREBALLS PRESENTATS AL CERTAMEN ATENEA

INSTITUT SENTMENAT

Títol: La bioquímica de la mort cel·lular

Autora: Daina Parellada

“A l’escola sempre ens han ensenyat com neix i com es reprodueix una cèl·lula, però com es mor?” Aquesta és  la pregunta principal que va portar la Daina a centrar el seu Treball de Recerca en aquest tema. “Vaig decidir aplicar aquesta última prgunta a la que és considerada la unitat més petita de vida i, per això, vaig proposar-me començar amb la que aparentment podia ser, per mi, la més clara i encertada de les hipòtesis: “Cap cèl·lula pot ser immortal”.

Títol: Impacte i gestió de les marees negres a la costa gallega

Autor: Carlos Cebrián

El Carlos ha realitzat aquest treball a partir d’una iniciativa del Programa Argó de la Universitat Autònoma de Barcelona i assessorat pel professor José Luís Bourdelande.

Aquest treball de recerca neix de les investigacions que des de la UAB el professor Bourdelande, juntament amb els seus companys de departament, van fer l’any 2002 arran de l’accident del Prestige (vaixell petrolífer accidentat l’any 2002 davant la costa gallega). El seu objectiu era trobar una tècnica eficaç i eficient, que permetés recuperar el més ràpid possible la costa gallega i el seu ecosistema, per tal de preservar el medi natural i minimitzar els efectes econòmics, paisatgístics i de salut a la zona. Ho van aconseguir i van desenvolupar una dissolució capaç de retirar una taca de petroli de qualsevol roca.

El principal objectiu del treball és estudiar en profunditat les propietats i característiques del petroli alliberat pel Prestige, així com les conseqüències que va tenir el vessament de petroli sobre la costa, i treballar en el desenvolupament de la substància descoberta pel doctor Bourdelande.

 

INSTITUT RAMON CASAS I CARBÓ (PALAU-SOLITÀ I PLEGAMANS)

Títol: El seguici festiu de Sant Andreu del Palomar

Autor: Marc Viamonte

Aquest treball tracta sobre el seguici de Sant Andreu de Palomar, i s’hi exposa la història tradicional festiva d’aquesta vila annexada a Barcelona i ara un dels barris més festius de la ciutat comtal. Les tradició del seguici data de 1860, quan les processons eren les protagonistes als carrers.

Avui en dia al barri andreuenc trobem un seguici amb elements de tota mena del qual en Marc ens mostra detalladament la seva història entre moltes altres curiositats.

El seguici de Sant Andreu és un seguici tradicional modern, perquè els primers elements del seguici daten del 1982, això significa que és un conjunt d’elements amb pocs anys de rodatge a comparació dels seguicis històrics d’arreu del país.

Títol: La novela negra escrita y protagonizada por mujeres: EL FENÓMENO DOLORES REDONDO

Autora: Laura Salinas

El treball de recerca de la Laura Salines es centra en l’obra de Dolores Redondo, una escriptora de novel·la negra -gènere de moda avui en dia-, que ha tingut tant d’èxit els darrers anys que podem considerar-la una mena de “Boom”. La pregunta que ha intentat contestar és la Laura és: què tenen d’especial les novel·les de Redondo per haver venut més d’un milió d’exemplars de la seva Trilogia del Baztán, s’hagi traduït a més de 15 idiomes, rodat una pel·lícula, publicat un còmic, i fins i tot s’hagin organitzat amb gran èxit rutes turístiques per la Vall del Baztán – escenari de les seves novel·les?

Títol: Música i neurociència

Autora: Laura Vilanova

Aquest treball de recerca prové de la curiositat davant el sistema nerviós, la seva anatomia i el seu funcionament combinat amb la fascinació per la música de la seva autora.

El treball comença parlant de música, de què és, de les seves característiques i de com es compon. En segon lloc es tracta tota la part de neurociència, començant pel seu funcionament des de les neurones, seguint per l’anatomia de l’encèfal i parant una especial atenció a la zona de l’escorça cerebral.

Una vegada els dos temes principals del treball quedan clars i ben definits s’explica com el nostre cervell crea les emocions, seguidament s’estudia l’anatomia dels òrgans auditius que serà el primer pas per començar a comprendre com la música arriba a l’encèfal i com una vegada aquí aquesta és analitzada i relacionada.

A més d’això, una part molt important del treball es centra en l’investigació de la relació que s’estableix entre la música i les emocions. Per dur a terme aquesta última part esmentada es van composar quatre cançons basades en dos hipótesis sobre patrons musicals i el nostre encèfal: Cançó 1Cançó 2Cançó 3Cançó 4.

Títol: Animació 2D i 3D

Autores: Mar Guerrero i Lidia Conde

Aquest treball presentat per la Mar Guerrero i la Lidia Conde, de l’Institut Polinyà, tracta sobre el procés de fer una animació, tant en 2D com en 3D. La part pràctica és l’animació que hem realitzat: Vídeo

A la seva part pràctica hi ha quatre tipus d’animacions diferents, començant per l’animació 3D cartoon, seguint amb l’animació 2D píxel i la 3D low-poly i finalment la 2D dibuixada. Per fer les animacions 3D hem utilitzat Blender, i el procés per fer-les ha estat dissenyar i dibuixar un personatge per, posteriorment, modelar-lo, posar-li articulacions, color, etc, i finalment animar-lo. En el cas de les animacions 2D hem utilitzat Photoshop, PaintTool SAI i Aseprite, i el procés ha estat dibuixar lliurement tota l’animació.

 

INSTITUT PUIG DE LA CREU – CASTELLAR DEL VALLÈS

Títol: La reinserción

Autores: Andrea Aguilar i Alba Tejero

Aquest treball tracta sobre la reinserció dels presos a la nostra societat. 

L’Andrea i l’Alba han escollit aquest tema perquè els semblava que hi havia massa poca informació al respecte.

La reinserció és un procés que s’inicia en el moment en què una persona ingressa al centre penitenciari, continua durant el
compliment de la pena i prossegueix quan la persona retorna a la situació de llibertat. Els programes de reinserció són projectes de reeducació i millora a nivell psicològic, educatiu i laboral, i tenen com a fi millorar o modificar la conducta humana de cada un dels presos, per tal que no tornin a reincidir en el futur.
És possible la reinserció dels interns en els centres penitenciaris?
A través d’aquest treball volem conèixer quins són els mètodes i tractaments que s’empren i dels quals disposa el sistema penitenciari espanyol, i si el seu resultat és veritablement efectiu.

Títol: Present, passat, grafè

Autores: Laia Canalias Berrueta, Cristina Flores Carrasco i Carla Quiroga Villalobos

El grafè és un material desafiant que podria reemplaçar tecnologies, i fins i tot materials existents com el silici.

Reconegut per les seves propietats superlatives és el material més fi conegut a dia d’avui. Té el gruix d’un àtom amb una forma hexagonal característica dels ruscs d’abelles, i el que el fa encara més extraordinari és la seva flexibilitat i la seva transparència. Tot i que la història d’aquest material comença al segle XX, no seria fins 2004 quan dos científics aconseguiren obtenir una superfície bidimensional.

Des de llavors, se segueixen testejant les seves propietats i descobrint les seves oportunitats en el món tecnològic i biomèdic. En un futur, podrem tenir pantalles flexibles? Podran haver pacients que no rebutgin els elèctrodes que s’implantin al seu cos? Aquestes preguntes són els reptes i les il·lusions que els científics tenen del grafè.

INSTITUT CASTELLAR

Títol: Race Music

Autors: Azahara López Chamorro, Paula Pérez Clapés, Núria Vicente Gisbert, Jordi Vilà Calvet

Aquest treball de recerca es titula «Race Music». Tots sabem que és la música, coneixem elsprincipals estils de música popular i els cantants més famosos, però ens em preguntat poques vegades per què van aparèixer i quin va ser el paper que els cantants van jugar en la societat del moment. Als autors de treball els encanta la música, i saber més sobre la seva creació i sobre la seva funció social, per això van decidir investigar sobre “La música negra i els drets civils als EE.UU” i cercar informació sobre el context dels EEUU, la situació dels antics esclaus i també dels principals estils musicals i la seva evolució per conèixer així el tema en profunditat.

 


Títol: Presenta el llenguatge dificultats en els seus usuaris?

Autors: Sara Adnani, Oriol Gibert, Enric López i Andrea Simón

 

 

 

 

 

 

Aquest Treball de Recerca tracta sobre el llenguatge i la comunicació i més concretament sobre les dificultats que hi tenen relació i com afecten a nivell cognitiu i social a les persones

Es planteja una qüestió: “El llenguatge presenta dificultats als seus usuaris?” que permet abordar les diferents dificultats del llenguatge i com afecten a la vida de les persones. Uns dels objectius era presentar algunes solucions per als problemes analitzats. A través d’informació de llibres, d’internet, d’entrevistes i d’enquestes, hem pogut respondre la pregunta principal.

Aquest projecte és interessant per descobrir els avantatges i desavantatges que té el llenguatge, els seus límits, la relació entre pensament i llenguatge, llenguatge i emocions; i també és intereressant per les persone que treballen amb algú que té problemes amb el llenguatge, per gent que tingui curiositat pel tema, i finalment, pels nens i adults que pateixen algun trastorn del llenguatge.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>