SEMINARI ANGLÈS 18-19 – Sessió 4: La competència oral a l’aula d’idiomes i eines digitals per a potenciar-la dins i fora de l’aula.

En aquesta sessió dedicada a la competència oral hem comptat amb diferents col·laboradors dels centres que participen aquest curs a la formació.

Hem començat la sessió amb una reflexió sobre la manera com abordem la competència oral a l’aula. Hem tingut el plaer de comptar amb la participació activa de Marcy Neufeld, professora d’espanyol de secundària a la Vernon Bardford Junior High School a Edmonton, i que actualment participa en un intercanvi amb l’Institut de Sentmenat.

Per obrir el debat, hem plantejat quatre preguntes: De quina manera treballem la competència oral a l’aula? Amb quins problemes ens trobem? Quant de temps hi dediquem? Quina és la nostra disposició d’aula? La Marcy ha explicat quina és la situació a l’altra banda de l’Atlàntic, i ens hem endut algunes sorpreses.

De quina manera treballem la competència oral a l’aula?

Generalment, a través de Role Plays, cançons, entrevistes guionitzades, treball en parelles i grups seguint un model, presentacions orals amb Power Point de suport, jocs de taula amb diferents preguntes sobre temes diversos, lectura en veu alta i lectura dramatitzada, al voltant de la conversa sobre diferents temes i, fins i tot, amb videoconferències. La nostra mestra convidada ens comenta que a les classes de lengua estrangera a Canadà també ho articulen així.

Amb quins problemes ens trobem?

Ràtios elevades, manca de temps, inseguretat de l’alumnat, maduresa (dificultats per expressar les seves idees i opinions, no només en llengua estrangera, en la llengua materna, també), diferents nivells a l’aula, manca de domini de les estructures de la llengua i de vocabulari espontani. Algun docent va expressar que l’alumnat té “nivell molt baix per conversar”.

I, sobretot, la diversitat a l’aula. En aquest aspecte, ens sorpren el testimoni de la Marcy, que ens explica que més del 60% del seu alumnat és d’origen asiàtic, 20% musulmà i el voltant del 15% restant és d’origen molt divers, reflex de la multiculturalitat que hi ha al país. Es dóna també la circumstància que un tant per cent molt elevat de l’alumnat, a més, també està començant a aprendre anglès, de manera que la llengua vehicular de l’escola és la primera llengua estrangera per a aquest alumnat.

Quant de temps hi dediquem?

En aquest aspecte, hi ha unanimitat: not enough. En general, es calcula que un 20% del temps total, essent optimistes. Entre 45 minuts i una hora setmanals o quinzenals, en què l’alumnat rarament produeix o rep el discurs tot el temps. A Canadà la cosa no millora, de mitjana es dediquen 45 minuts cada dues setmanes, en el grup de 30 alumnes amb un mestre a l’aula.

Quina és la disposició de la nostra aula?

En general, l’activitat acostuma a determinar com es disposa l’espai a l’aula. Observem que a primària hi ha més aules on l’alumnat seu habitualment en grups de 4 ó 5 alumnes face-to-face o amb dues files en forma de U, i que a secundària acostumen a seure en files, per parelles o 3 alumnes de costat.

EXPERIÈNCIES D’AULA

Per general reflexió al voltant d’aquest tema, presentem diverses experiències d’aula:

El Xavi Canudas, mestre de l’Escola Serralavella (Ullastrell), ens convida a veure un vídeo de la seva aula (que no reproduirem per una qüestió de drets d’imatge) on els alumes estan asseguts en cercle, al voltant d’una petita taula amb diversos materials, i els alumnes conversen durant 45 minuts sobre els animals invertebrats, amb ajuda dels materials disposats a la taula i la guia del mestre.

Vam veure també uns vídeos de l’Escola Josep Gras de Sant Llorenç Savall (que no reproduirem per una qüestió de drets d’imatge) en què els nens d’infantil fan el bon dia del matí en anglès. Hi ha un responsable (que canvia cada dia) que passa llista preguntant “Where is…?” . Si és present, li dona un bagde i se saluden “Good morning X, how are you today?” “I’m fine, tanks, and you?”. Si no és present contesten “X is not here”. Aquesta és una bona manera d’anar introduint rutines i converses en anglès des d’etapes molt primerenques.

L’Eva Gómez, mestra de l’Escola Josep Maria Folch i Torres, de Palau-solità i Plegamans, va mostrar-nos un dels diversos vídeos que tenen penjats a l’apartat d’anglès de la pàgina web de l’escola, en què es veu l’alumnat de P3 jugant amb plastilina, seguint les indicacions de la mestra en anglès:

Finalment vam veure alguns vídeos d’alumnat de secundària (que no reproduirem per una qüestió de drets d’imatge) en què conversen en anglès sobre la planificació una campanya de conscienciació sobre el volum de residus que es generen al centre.

CONCLUSIONS

Les preguntes i reflexions derivades d’aquestes experiències d’aula (com fas que parlin durant 45 minuts?, com assimilen els contingut del tema de la conversa?, com els avalues?, com treballeu les estructures de llengua…?) ens van fer arribar a les següents conclusions:

És una obvietat que les ràtios, el temps disponible i la diversitat a l’aula ens condicionen. Però també és cert que podem canviar algunes coses per a potenciar la comunicació a l’aula: la disposició física de l’espai habitual a l’aula no convida a la conversa, per exemple; les estructures i la reflexió que en podem fer arriben quan comencen a emprar la llengua, la participació es potencia quan la pràctica es fa habitual, i la correcció i la fluidesa arriben amb la pràctica continuada.

COM PODEM POTENCIAR LA PRÀCTICA ORAL A L’AULA I FORA DEL CENTRE?

En primer lloc, hem observat com hi ha una capa impermeable entre el què passa a l’aula i a l’escola. Quant a la competència oral a l’aula, és evident que hi ha una limitació d’hores, però hi ha coses que podem fer per incrementar/afavorir el temps d’exposició, tant dins com fora de l’aula, i la tecnologia ens ofereix moltes possibilitats per aplicar a l’aula.

Hem vist com, a través dels vídeos, les famílies poden veure què fan a l’aula des de casa, i d’aquesta manera l’activitat o el joc de l’aula passen a casa. L’objectiu primer del vídeo de l’Escola Folch i Torres era ensenyar què fan a l’aula d’anglès durant la jornada de portes obertes de l’escola: Quin impacte té aquest vídeo durant la jornada? Quin impacte tindrà si el fem arribar a les famílies de P3? Si l’ensenyem a l’aula, queda a l’aula, fem que el material que generem amb l’alumnat tingui projecció fora!

EINES DIGITALS PER A DOCENTS 

Actualment, disposem de molts canals per arribar a les famílies i portar a casa el que fem a l’aula, la tecnologia és molt potent, hi ha apps i webs que ens permeten fer coses que abans eren impensables. Aprofitem-les! De quina manera podem passar de dins a fora, com podem afavorir la porositat de les vivències en llengua anglesa per a que arribin a casa?

L’Ana Reyes i la Laia Piquet, mestres de l’Escola Can Sorts de Sentmenat, ens han explicat com treballen amb l’aplicació See-Saw, una plataforma on hi participen alumnes, docents i famílies, que té moltíssimes possibilitats a l’aula: des de la creació d’un portfolio digital (l’alumnat hi va penjant autònomament els materials que elabora a l’aula que vol que quedin registrats), com a instrument d’avaluació (el docent pot modificar els documents de l’alumnat i trametre el feeback a l’alumne) a la difusió dels materials de l’alumnat a criteri del mestre (que selecciona quins usuaris -famílies- poden veure cada material), documentació de totes les activitats que es realitzen a l’aula (i que fa l’alumne autònomament), passant per les activitats de reforç i ampliació que el docent pot seleccionar o elaborar per a que l’alumnat pugui treballar voluntàriament i al seu ritme fora de l’aula (memories, flascards, quizzies…).

A banda d’ajudar-nos a potenciar el treball de la competència oral dins i fora de l’aula (perquè permet enregistrar i enviar arxius d’àudio), les possibilitats són enormes, com també ho és el rendiment que en podem treure; us animem a explorar aquesta aplicació i adaptar-la a la vostra aula! L’Ana i la Laia han proposat fer alguna sessió pràctica sobre aquesta aplicació en properes sessions, per tant aprofitarem la seva expertesa per seguir explorant les possibilitats que ens ofereix a fi de poder treure’n el màxim profit a l’aula.

A continuació us deixem el resum de l’aquesta sessió, amb els enllaços a tots els recursos (cliqueu a l’icona del marge superior dret per visualitzar els continguts interactius).

 

Moltes gràcies a tots i totes per la disposició, les ganes i la col·laboració!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>