PER QUÈ UN HOTEL D’INSECTES AL NOSTRE HORT

L’objectiu del seminari des de fa un parell d’anys és el de transformar els patis i enriquir-los en biodiversitat. El pati ha passat de ser  l’estona de l’esmorzar, a ser un espai  d’aprenentatge, desenvolupament  i convivència amb un  medi que enriquim en biodiversitat, amb la intenció d’aprendre a valorar i a conviure amb l’entorn natural.

En els  els objectius de desenvolupament sostenible 2030, que ha presentat la UNESCO,  es contempla aquesta visió que des del seminari estem impulsant.

L’escola Josep Gras va realitzar el curs 2017-18 un projecte de realització d’un hotel d’insectes. La Maria Olivé ha compartit amb nosaltres com va sorgir la necessitat, quin procés van realitzar i quin ha estat el resultat final.

L’HOTEL D’INSECTES DE L’ESCOLA JOSEP GRAS DE SANT LLORENÇ SAVALL

UN PROJECTE PER COMBATRE LES PLAGUES DE L’HORT

L’Escola Josep Gras és una escola verda des de fa molts anys i el coneixement de l’entorn natural que ens envolta és un dels objectius que ens ocupa. Per això també ja fa molt anys que tenim hort, i força temps que és un hort ecològic.

També fa uns quants anys que vam començar a mirar-nos el pati com un espai privilegiat d’aprenentatge i de contacte amb la vida natural.

Tenim un problema!

Cada any, a la primavera, amb més o menys intesitat depenent del temps meteorològic que faci, ens trobem amb el problema de les plagues a les plantes de l’hort.  El pugó és un dels visitants més pesadets que tenim.  Hem provat de fer diverses actuacions, però no acabem de solucionar-ho.  Com que feia temps que havíem vist hotels d’insectes a diferents llocs i ens semblava que tenir-ne un al nostre pati seria interessant per afavorir l’objectiu de fer del pati un espai d’observació i aprenentatge, el curs passat vam decidir que havia arribat el moment!

Busquem una solució!

Expliquem a les aules de Grans el problema de l’hort (en tenen cura els Mitjans) i que tenim la sort que una persona experta ens farà una conferència per ajudar-nos a trobar una solució.  L’experta és la mare de dos alumnes de l’escola, que és biòloga i que col·labora amb l’hort de l’escola des de fa força temps.

En la conferència ens explica que podem optar per dos mètodes per combatre les plagues del nostre hort: El mètode tradicional amb insecticida i el mètode ecològic d’intervenció en l’ecosistema de l’hort.  Sembla que com que els insectes són molt importants en la polinització de les plantes, no ens podem arriscar a matar-los tots amb l’insecticida.  Així que ens decidim per provar d’oferir les condicions necessàries als insectes que hi ha pel voltant, perquè s’instalin prop del nostre hort i ens ajudin a control·lar el pugó.  Sortim de la conferència decidits a construir un hotel d’insectes!

El procés de construcció

La construcció de l’hotel serà un projecte de l’Espai Científic del grup de Grans i hi podran participar totes les criatures que vulguin.  (Això fa que haguem de tancar un altre espai per poder tenir dues mestres amb un grup d’uns 25 alumnes).

1- Fase de documentació:

Dediquem un temps a documentar-nos sobre els hotels d’insectes: com són, què hi ha d’haver, on s’han de posar…  Així com a investigar quins insectes hi ha al pati i què necessiten els que ens van bé per l’hort.

Fem la llista de requisits:

– Temperatura: la ubicació ha de ser al màxim d’asolellada.

– Situació: l’hem d’instal·lar a prop de l’hort.

– Disseny: ha de tenir compartiments amb elements diferents per a albergar   insectes diferents. Ha de tenir flors per atraure els insectes.

– Pressupost:  entre 0 i 10€.

2- Fase de disseny

Fem grups de 4 o 5 persones.  Cada grup ha de:

– Decidir la ubicació del seu hotel tenint en compte la proximitat a l’hort i el sol. (Ha de fe runa foto del lloc que proposa)

– Fer el disseny del seu hotel: plànol, proposta de forma, mida i materials.

– Fer la llista de material necessari tenint en compte el pressupost.

Dediquem sessions de treball a l’elaboració del projecte de cada grup.

Quan els tenim tots a punt, fem plenari i cada grup presenta el seu.  Després muntem un mural amb els plànols de tots perquè tothom de l’escola vegi com va el tema.

3- Fase de presa de decisions

Fem una sessió de plenri per decidir, a partir de la proposta de cada grup, com serà l’hotel: quina ubicació, quina forma, quins materials… aprofitant les bones idees de tothom.

Ja tenim el disseny del nostre hotel a punt!

4- Fase de construcció

Anem a buscar els elements naturals que necessitem a la muntanyeta del costat de l’escola: pinyes, pals, escorça, trossos de totxana..  La palla ens la porta una alumna que té cavalls, les caixes de fruita les portem de casa qui en té, les flors aprofitem les que han sobrat del projecte dels jardins verticals, els palets els porten persones que en tenen a casa i n’profitem algun que hi ha  l’escola.

Demanem ajuda per fer la construcció i se’ns ofereix el pare d’un alumne que ve un divendres al matí amb les eines que no tenim (serra, taladre…) i ens porta uns troncs mitjanets que foradarem amb el taladre.  Dediquem el matí a la construcció de l’hotel.

5- Fase de difusió

Presentem l’hotel als Mitjans i als Petits perquè sàpiguen què és, per a què serveix i en tinguin cura.

6- Fase de manteniment

Aquest curs hem dedicat un matí de la Setmana Cultural, el tema de la qual gira al voltant de l’entorn natural, a fer el manteniment de l’hotel, sobretot a posar a punt la terra i tornar a plantar flors.

Autora. Maria Olivé i Jané

L’HOTEL D’INSECTES DE L’ESCOLA PALAU DE PALAU-SOLITÀ I PLEGAMANS.

El nostre hotel d’insectes la realitzat la Carlota , la nostra tècnica d’hort ,ens explica que el insectes no venen de seguida, és qüestió de temps que vagin ocupant els espais. També  ha fet una forma de tipi amb canyes i ha plantat mongetes perquè es vagin emparrant.