Cicle de Conferències: Estratègies que afavoreixen la inclusió i el benestar emocional a l’aula

Durant el passat mes de Novembre es van dur a terme les conferències del cicle: Estratègies que afavoreixen la inclusió i el benestar emocional a l’aula. Aquest cicle va tenir com a objectiu principal proporcionar una visió integral i pràctica sobre com millorar el benestar emocional i fomentar la inclusió en la nostra societat. Vam explorar estratègies efectives, vam compartir experiències i vam promoure la comprensió d’aquests temes rellevants.

Des del Servei Educatiu Vallès Occidental VIII volem agrair als experts participants tota la seva implicació i també volem agrair a tots els participants la seva presència. Esperem que aquest cicle hagi estat una font d’inspiració i coneixement per a tots nosaltres.

A continuació us compartim un breu resum de cadascuna de les trobades.

1a Sessió: Codocència per a la inclusió

La primera sessió va ser conduïda per Abraham Tusell Palomero i es va abordar la docència compartida com a eina per afavorir la inclusió.

Durant aquesta sessió es va tractar com la Docència Compartida, sorgida com una resposta natural a les creixents complexitats educatives, pot transformar positivament l’ensenyament actual. Des de les seves raons fonamentals fins als ingredients essencials, es va abordar la importància de la comunicació eficaç, la col·laboració i la flexibilitat en aquesta pràctica. Es va destacar què significa realment la Docència Compartida i es va proporcionar orientacions pràctiques sobre quan i com implementar-la, incloent la planificació conjunta i la definició de rols.

Us compartim la presentació de la sessió:

2a Sessió: El benestar emocional des de l’aula.

La segona sessió va ser dinamitzada per Glòria Iniesta que ens va acompanyar en una reflexió conjunta sobre les bases de l’Educació Emocional i va emfatitzar la importància de visualitzar-nos com a models educadors.

En la trobada es va destacar la importància d’observar i comprendre les emocions. Així mateix, es van definir i diferenciar conceptes com els de benestar emocional i malaltia mental, i es van destacar les funcions de les emocions entre les quals es destaquen la defensa davant estímuls, la flexibilitat de respostes i l’activació de sistemes cerebrals.

Es va posar de manifest l’educació emocional com un procés continu que busca desenvolupar competències emocionals essencials per al benestar personal i social. També es va parlar sobre el patiment i la vulnerabilitat vinculant-los als diferents orígens d’aquests: factors individuals, familiars i psicosocials. Per tal de fer front a aquestes vulnerabilitats es va destacar el foment de la resiliència i l’entorn clau de l’educació per al seu desenvolupament, promovent un clima escolar positiu i el desenvolupament de competències emocionals. Així mateix es van compartir recursos concrets d’acompanyament.

La trobada va seguir amb una dinàmica que va permetre fer conversa en grups on es van compartir quines són les dificultats emocionals amb les quals es troba el professorat. Per tal de fer aquesta dinàmica final es van utilitzar les cartes mediadores creades per l’Espai BES (Barcelona Espai Supervisió).

A continuació compartim la presentació utilitzada durant la sessió:

3a Sessió: Eines per a la gestió d’aula i el malestar emocional de l’alumnat.

La tercer sessió va comptar amb en Joaquim Puntí que ens va compartir estratègies clares al voltant dels següents ítems de reflexió i intervenció:

• L’adolescència i la seva relació amb els mitjans de comunicació i xarxes. En aquest primer apartat es va explorar la complexa relació entre l’adolescència, el malestar emocional i l’impacte dels mitjans de comunicació, sèries i xarxes socials. Analitzarem com aquests elements influeixen en el benestar emocional dels joves i com, la mirada dels propis mitjans, poden influir en com es visualitza l’adolescència des de la visió adulta.
  • Es va aprofundir en com els factors psicològics poden actuar com a riscos o proteccions en la salut emocional dels adolescents. Es van identificar estratègies per potenciar els factors protectors i mitigar els riscos psicològics.
  • En la part de la sessió “Què fer, com fer-ho i què no fer” es van plantejar casos concrets relacionats amb problemàtiques tals com les conductes suïcides, les autolesions no suïcides i els trastorns alimentaris. Es va destacar la importància de l’escolta activa i com evitar possibles errors en l’abordatge.
  • Finalment es va abordar la importància de fomentar una autoestima saludable entre els estudiants i es van abordar estratègies pràctiques per crear un entorn educatiu que afavoreixi el desenvolupament positiu de la autoestima dels joves.

A continuació compartim la presentació utilitzada durant la sessió: