Noves maletes pedagògiques del CESIRE

El CESIRE ha creat noves maletes pedagògiques. Si en voleu alguna, només cal que contacteu amb el CRP!

Maleta pedagògica: Laboratori de matemàtiques

La maleta de laboratori de matemàtiques és una iniciativa del CESIRE de l’àmbit de les matemàtiques amb propostes per experimentar i treballar les matemàtiques amb accions d’impuls de la utilització de materials manipulables.

El que pretèn aquesta maleta és tenir en compte el laboratori com l’espai propici per a l’experimentació en matemàtiques. En aquest sentit descobrireu una maleta pedagògica amb propostes relacionades amb diferents materials manipulatius adreçades a diferents etapes educatives, des d’Educació Infantil a Batxillerat i tenen com a fonament una mateixa idea: l’experimentació és elemental en l’aprenentatge de les matemàtiques sigui quina sigui l’edat de l’aprenent.

Maleta pedagògica: una maleta per interpretar el paisatge

Una maleta per interpretar el paisatge és una proposta metodològica activa que sorgeix amb la voluntat de treballar la geologia i geografia i de la necessitat d’aprofundir en la didàctica d’aquests àmbits. És una proposta adreçada a diferents etapes educatives, des d’Educació Primària a Batxillerat.

El canvi climàtic, la gestió dels recursos naturals, els riscos geològics, la desertificació…són temes de gran interès social en l’actualitat. Aquesta maleta permet dotar a l’alumnat de la formació necessària per comprendre aquests fenòmens per poder posicionar-se i actuar.

La maleta conté el material necessari per poder fer un estudi del paisatge des de l’observació, l’experimentació i la modelització. L’objectiu d’aquest material i de la formació i la proposta didàctica associada, és analitzar els fenòmens geològics des d’una mirada complexa, sistèmica, dinàmica, indagadora i que ens porti a actuar de forma sostenible.

Aquesta maleta i la formació associada ha estat finançada gràcies a Programa d’orientació i reforç per a l’avanç i suport a l’educació del Ministeri d’Educació i Formació Professional i està cofinançada pel Programa operatiu d’ocupació, formació i educació del Fons Social Europeu 2014-2020. (ABA-19)

Kit: Detectiu d’exoplanetes

Els Kits de materials ESERO (European Space Education Resource Office) són una eina destinada al personal docent, per tal de dur a terme a l’aula activitats pràctiques basades en la indagació (metodologia IBSE).

Aquest kit desenvolupat per ESERO conté experiències senzilles (mètode del trànsit, cromatografia bàsica per detectar components en l’atmosfera, detecció de el camp magnètic, vida en condicions extremes, etc.) que pretenen que l’alumnat realitzi hipòtesis relacionades amb la possible existència de vida en altres sistemes planetaris.

L’alumne començarà el viatge formador des del moment que detectem un planeta fora del nostre sistema solar fins que esbrinem si té les condicions adequades per poder tenir vida.

Trobareu varis dossiers amb activitats proposades per treballar aquest recurs a l’aula. Per a l’etapa de primària: El Sistema Solar, La magia de la luz, En la zona de Ricitos de Oro, Comunicación interplanetaria i ¿Hay alguien ahí fuera?. Per a l’etapa de secundària: Modelado de tránsitos de exoplanetas, Osos espaciales, Pelotas baricéntricas i Elipses fabulosas.

Kit: Enginyer d’Astronaus

Els Kits de materials ESERO (European Space Education Resource Office) són una eina destinada al personal docent, per tal de dur a terme a l’aula activitats pràctiques basades en la indagació (metodologia IBSE).

Aquest projecte permet a l’alumnat esdevenir enginyers d’astronaus. Conté diversos kits de materials i components per experimentar amb les seves propietats físiques, per tal de descobrir quins són els més adequats per construir les diferents parts de la nau que permetrà viatjar per l’espai profund a una nova generació d’astronautes.

També conté un kit de materials reals del Satèl·lit Cheops. Materials que s’han utilitzat per a la construcció del satèl·lit que es va llançar al desembre de 2019 i que ens ajudarà a caracteritzar exoplanetes.

Kits: Astronomia i Astrofísica en capses

Astronomia i Astrofísica en capses és una proposta didàctica elaborada pel CESIRE.

Aquestes capses contenen tots els materials necessaris per a realitzar petits tallers, un total de 10, per experimentar, de forma molt manipulativa amb una visió STEM a l’aula, a l’alumnat sobre molts aspectes relacionats amb l’astronomia de posició. Les propostes didàctiques tenen per objectiu promoure la motivació dels alumnes de secundària a través de la realització de 12 reptes estructurats en itineraris, dissenyats competencialment amb connexions interdisciplinàries. Tots els reptes parteixen d’una situació que plantegen un problema i l’alumnat haurà de cercar la resposta en la prova final relacionada amb l’escassetat de recursos, l’impacte mediambiental i els conflictes sociocientificotecnològics derivats de la gestió dels elements amenaçats per l’augment de la seva explotació.

La proposta pretén promoure la motivació dels alumnes de secundària, dels primers cursos de l’ESO, per promoure el treball en equip (col·laboratiu i cooperatiu).

Per més informació podeu accedir des del següent enllaç.

A l’espai Odissea trobareu la descripció de cadascun dels 10 tallers proposats: enllaç al curs en obert.

Kit: “Secrets elementals: escape room de la taula periòdica”

Secrets elementals: escape room de la taula periòdica és una proposta didàctica ludificada elaborada per un equip interdisciplinari del CESIRE amb motiu de l’Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics.

Sobre l’esquelet d’un escape room aquesta proposta pretén involucrar a l’alumnat en pràctiques científiques autèntiques amb tot un conjunt de petits reptes encadenats que cal superar per arribar al repte final promovent la implicació i la motivació de l’alumnat, connectant emocions i aprenentatges a l’entorn dels elements químics: el seu origen, la construcció del coneixement científic, les seves relacions amb la tecnologia i la societat i i els valors de desenvolupament sostenible.

Maleta pedagògica: La motxilla bioclimàtica

La Motxilla Bioclimàtica és un programa educatiu del Departament d’Educació que compta amb la col·laboració de la Fundació Gas Natural i de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. Aquest programa s’inicià l’any 2010 en fase experimental i fou dissenyat pel Camp d’aprenentatge de Juneda conjuntament amb la Universitat de Lleida amb l’objectiu de posar l’alumnat en el centre com a protagonista del seu propi procés d’aprenentatge.

La motxilla bioclimàtica a través d’una metodologia activa, te la finalitat d’apropar l’alumnat a l’aprenentatge de les ciències i la tecnologia en qüestions tant rellevants socialment i significatives com són la limitació de recursos fòssils, la seguretat energètica o el canvi climàtic i la salut. La maleta està dirigida a fomentar la motivació de l’alumne sobre la gestió energètica i la salut, facilitant a la vegada que assoleixi les competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic, matemàtic i social.

Dins de la maleta es poden trobar recursos per l’alumnat i pel professorat: Descripció dels aparells continguts a la MB i Guia didàctica.

Contingut de la maleta: Termòmetre de quatre canals, termòmetre d’infraroigs, mesurador de nivell de CO2, mesurador de l’energia solar (Piranòmetre), luxòmetre, distanciòmetre làser i mesurador de temperatura i humitat.