La comunicació, la millor eina d’acollida

Al llarg de les últimes setmanes, molts dels vostres centres educatius s’han vist sorpresos per l’arribada de molt alumnat que ha abandonat Ucraïna amb motiu de la guerra. És cert que des de la majoria dels centres educatius esteu habituats a desplegar protocols d’acollida per tal de rebre l’alumnat nouvingut procedent de diferents processos migratoris, però segurament, a alguns de vosaltres, aquesta arribada sobtada d’alumnat i famílies refugiades us haurà fet replantejar alguns aspectes del procés d’acollida.

Cal entendre que l’acollida ha de ser més una actitud que un protocol d’intervenció i que ha de beneficiar no només l’alumnat nouvingut, sinó també les seves famílies i tothom que, pel motiu que sigui, se senti vulnerable davant la situació d’incorporació al nostre entorn. L’acollida suposa comportar-se de forma càlida i ha de ser un comportament que no solament ha d’assumir personal concret (tutors de l’aula d’acollida, equips directius, psicopedagogs, treballadors socials…), sinó que se n’han d’apropiar tots els membres de la comunitat educativa.

En aquest enllaç trobareu les recomanacions sobre comunicació que ha elaborat el Col·legi de Logopedes de Catalunya i que s’adrecen a famílies d’acollida i a professionals locals que atenen infants i adolescents refugiats (acompanyats o no) amb qui no es comparteix idioma i que us poden ser molt útils per desplegar aquest primer procés d’acollida als vostres centres educatius.

Article de: https://projectes.xtec.cat/acollidasuport/general/la-comunicacio-la-millor-eina-dacollida/