Dia de l’arbre 2022

Els alumnes de quatre escoles del Solsonès van tornar a reunir-se en una diada a la vall de Lord que pretén prendre consciència de la valuosa aportació que fan els arbres en el nostre ecosistema i en les nostres vides en general.

En l’acte d’enguany, hi van participar quatre grups d’alumnes –concretament, infants de l’escola Arrels, escola Setelsis, IE Vall de Lord i escola de la Coma– que van fer la visita habitual a la planta Knauf de Guixers i després van seguir amb una plantada d’arbres a la muntanya on s’extreu el guix.

Aquest curs s’ha valorat fer un treball de preparació del terreny de la zona de restauració de la mina Sant Feliu del Guix a Guixers, amb l’objectiu de preparar el sòl per fer-lo més fèrtil a l’hora de plantar els arbres. Per aquest motiu s’han portat a terme els tallers de bombes de llavors a càrrec de la cooperativa d’educació ambiental Sàmara.

L’activitat consisteix a posar en situació els infants del motiu pel qual celebrem el dia de l’arbre. A través d’una breu introducció comparteixen coneixements sobre la importància dels boscos en el planeta. A escala més local parlen de l’estat dels boscos a Catalunya i al Solsonès i en darrer terme i a escala més petita s’endinsen en el funcionament d’un arbre i per què és important conservar-lo i millorar el seu hàbitat. Lligat amb el taller de bombes de llavors parlen de la importància de la restauració de zones deteriorades del nostre entorn i com es pot contribuir a millorar aquests espais naturals.

Les bombes de llavors són boles fetes amb la barreja d’argila, terra vegetal i llavors amb l’objectiu de reforestar un espai del medi natural deteriorat. Les llavors es mantenen protegides per l’argila fins que l’aigua engega el seu cicle de germinació. La terra vegetal ha de nodrir la llavor amb els seus nutrients. S’escampen en el terreny que es vol recuperar sense preparació prèvia. És una tècnica molt antiga que ja es feia servir a l’antic Egipte i actualment s’utilitza molt al Japó.

Valoració de l’alumnat del Dia de l’arbre

IE Vall de Lord
“Vaig passar molt fred però m’ho vaig passar molt bé. El que més em va agradar va ser quan vam escampar les bombes de llavors.”
“A mi el fred no em va molestar tant, em va agradar tot però el que va estar més bé de tot va ser l’explicació dels llops que ens van fer els forestals.”
Escola Arrels I
“A mi em va agradar molt tirar les bombes de llavors al camp i fer els forats a terra perquè no marxessin rodolant. També em va agradar el que ens van explicar del llop.”
“Les bombes de llavors van ser el millor. Veure les mestres plantant l’arbre i poder ajudar tots junts va ser molt divertit. Ens van parlar del llop i vaig aprendre moltes coses.”
Escola Setelsis
“Va ser el primer cop que vaig plantar un arbre. Em va agradar molt!.”
“A mi em va agradar anar a la Knauf i veure com fan les plaques de guix.”
Escola de La Coma
“Va ser molt divertit, sobretot allò del guix! Em van quedar els quatre dits enganxats!”
“Espero que els arbres creixin molt i puguin tornar a refer el bosc com estava abans. Sobretot desitjo que els arbres que hem plantat creixin.”

Aquests actes tenen el suport dels Serveis Educatius del Solsonès, el Consell Comarcal del Solsonès, el cos dels Agents Rurals, els ajuntaments de Guixers, Sant Llorenç de Morunys i de la Coma i la Pedra i, en especial, l’empresa Knauf de Guixers.