ELIC

Els ELIC són equips d’assessorament i orientació en Llengua, Interculturalitat i Cohesió social, que donen suport al professorat en el treball de la competència lingüística de tot l’alumnat en general, i en l’atenció a l’alumnat procedent de processos migratoris i a l’alumnat amb risc d’exclusió social, en l’àmbit dels centres educatius i els plans educatius d’entorn.

PROFESSIONALS

      • Maribel Almagro Nobrega (LIC)
      • Alba Montserrat Puigdemont (LIC)

Els destinataris són els centres educatius, els equips directius, el professorat, l’alumnat i les seves famílies i altres agents de la comunitat educativa, amb la finalitat de promoure la cohesió social mitjançant l’ús de la llengua catalana com a eix vertebrador i l’educació intercultural basada en la igualtat, la solidaritat i el respecte a la diversitat de cultures.

Els professionals que hi treballen són docents dels cossos de mestres i de professorat d’ensenyament secundari.

Extret XTEC: http://xtec.gencat.cat/ca/serveis/sez/elic/

 


STEAM al servei de la lectura i l’escriptura!

En aquesta mini lliçó es fa una petita introducció al resum i la lectura pren el suport de la robòtica (scratch), felicitem a la Paloma Cerrato de l’Escola Ignasi Melé de Tossa de Mar. Aquest és un exemple clar que la lectura i una mica d’imaginació és un molt bona combinació.

Vídeo scratch


Bon dia, i molt bon inici de trimestre!

Us volem informar que hem estat revisant el NODES, i el SITES D’AULA D’ACOLLIDA, a petició  d’alguns de vosaltres que ens havíeu comentat que hi havia enllaços que no funcionaven.

A més a més, els reis ens han portat un nou SITES D’ESTRATÈGIES DE LECTURA, us l’adjuntem per tal que hi pugueu fer un cop d’ull.

Esperem que tots aquests recursos us puguin ser útils i com sempre esperem els vostres comentaris, idees o suggeriments.

 

Salutacions


Benvolguts i benvolgudes,

En un tancar i obrir d’ulls ha passat l’estiu i ja tornem a ser setembre, des de l’equip LIC de la Selva II us volem desitjar un molt bon inici de curs.

Així mateix us volem fer saber que des de Serveis Centrals han organitzat dues sessions formatives adreçades a l’acollida inicial dels tutors/es d’AA els dies 5 de setembre de 9h a 11h i 14 de setembre de 17h a 19h.

9001850555   Formació Inicial de nous tutors i tutores d’Aula d’Acollida

Aquestes dues sessions, que s’ofereixen per a tot Catalunya, abordaran aspectes generals que tenen a veure amb el procés d’escolarització de l’alumnat d’origen estranger, la iniciació a la didàctica de L2 i l’accés al currículum.

Les sessions són complementàries a la formació virtual TACO- Taller d’acollida i atenció educativa a l’alumnat nouvingut amb codi 5054030555 que s’ofereix al llarg del primer semestre, les inscripcions de la qual estaran obertes del 8 al 24 de setembre. En aquesta formació, que també s’adreça als tutors/es d’AA, però només per al ST de Girona, es farà un seguiment i acompanyament més aprofundit dels temes relacionats amb l’aula d’acollida i l’alumnat nouvingut.


Des del NODES de l’alumnat d’origen estranger s’ha publicat un article molt interessant, ” LA IDENTIFICACIÓ DELS NIVELLS INICIALS D’APRENENTATGE D’UNA SEGONA LLENGUA (PRE A1, A1 I A2) “. 

Per identificar i poder avançar en el nivell de llengua dels alumnes utilitzem el Marc Europeu de les llengües  ( MECR) , aquest ens orienta des de l’enfocament comunicatiu els diferents nivells d’adquisició de la llengua. La darrera actualització que s’ha fet, Volum companion del MECR i s’estableix un setè nivell  Pre-A1 amb diferents descriptors que ens poden ser de molta ajuda amb l’alumnat nouvingut. Alhora, també es fa un èmfasi especial a la competència plurilingüe i intercultural.

Podeu descarregar el PDF ( provisional) amb aquests descriptors que us poden ser de molta utilitat. També el podeu trobar al SITES d’aula d’acollida de la Selva II.


El sites d’aula d’acollida de la Selva II va creixent…

Dins l’apartat d’acollida emocional, hem afegit material per a l’alumnat refugiat i material per a l’alumnat refugiat provinent d’Ucraïna.  

Alhora, hem creat una pestanya per alumnat, llengua d’origen, aquests sòn diferents materials que ens heu anat demanant. De moment hi ha per alumnat albanès, ucraïnès i xinès.

 


Comencem un curs nou, una novetat és l’augment de l’alumnat nouvingut a la zona. Per tal de facilitar-vos la feina us demano que feu difusió entre el vostre claustre del SITES D’AULA ACOLLIDA DE LA SELVA II i, del NODES de la Selva II ( apartat ELIC) on podeu trobar diferents materials i recursos. Per qualsevol qüestió no dubteu a consultar-me.

També us faig arribar us faig arribar l’oferta formativa del primer torn de formació que s’organitza des del Programa de llengües i cultures d’origen.

BON CURS ¡¡¡

 

 

 


A principi de mes us vam presentar una programació d’AA corresponent al nivell A1 de secundària, aquesta vegada ho fem amb el nivell A1, A2 i el B1 de primària i secundària. Aquestes propostes de programació s’han elaborat amb la finalitat de donar facilitat als tutors d’AA i al professorat que treballa amb alumnat nouvingut. És una eina que pot servir tant per elaborar la programació de l’AA com per sistematitzar la tasca amb els alumnes. Els continguts s’han extret:

Aquest document està enllaçat al sites d’aula d’acollida de la Selva II a l’apartat d’orientacions i funcionament de l’aula d’acollida.

Des de LIC de la Selva II, us presentem un pla de treball que serveixi tant per elaborar la programació de l’AA com per sistematitzar la tasca amb els vostres alumnes. De moment, s’ha preparat el pla de treball nivell A1 de secundària (abans d’acabar el curs esperem que es puguin haver penjats tots els nivells). Els continguts de l’àmbit lingüístic són els que fan referència al MECR.  Alhora, hi ha afegides les competències referents a l’àmbit digital i l’àmbit d’autonomia i iniciativa personal que es treballen a l’aula d’acollida. Veureu que he deixat en gris els continguts que (sota el meu punt de vista) no es treballen a l’aula d’acollida. Aquest document està enllaçat al sites d’aula d’acollida de la Selva II a l’apartat d’orientacions i funcionament de l’aula d’acollida.

        Esperem que aquest document us pugui ser d’utilitat, podeu utilitzar-lo com us vagi millor.


Els primers passos que realitzem des de l’aula d’acollida són molt importants, per aquest motiu, posem a la vostra disposició material que us podrà servir d’ajuda a l’hora de presentar un vocabulari bàsic a l’alumnat nouvingut. Veureu que es pot treballar de diverses maneres i des de diferents metodologies partint del treball autònom o de classe, o bé des de la gamificació.

El podreu trobar al nostre sites a l’apartat Recursos de Làmines, Vocabulari i Diccionaris, o bé en el següent enllaç.

 

 

 

 

 


És possible que els propers dies s’incorpori alumnat provinent d’Ucraïna als vostres centres. ës important conèixer com és la llengua ucraïnesa i conèixer una mica aquesta cultura per tal de poder oferir-los una bona acollida.

Aquesta és la finalitat que té aquesta infografia on hi ha diferents enllaços per si us poden ser d’utilitat. A mesura que hi hagi més informació ja s’anirà actualitzant.

        ⇓

Infografia alumnat d’Ucraïna  

 

 


En el marc del dia escolar de la No-violència i la Pau i tenint com a objectiu  la millora de la convivència que possibilita poder aprendre en un entorn segur i de confiança, volem promoure un espai per conèixer dinàmiques i experiències que faciliten la creació i la cohesió del grup, l’escolta empàtica i la creació d’espais amables i lliures de violència amb la visió restaurativa global.

Comptarem amb la participació de la Dra. Mònica Albertí amb la  xerrada  La pau s’aprèn! Enfocament restauratiu i comunicació no violenta,  i amb un recull de 5  bones pràctiques  a centre des del punt de vista de la convivència i la millora del clima escolar.

Us adjuntem el programa i l’enllaç a la XTEC on se n’informa.


 

ORALITAT és un nou recurs educatiu per al foment de les habilitats orals: oralitat.upf.edu. Ha estat finançat amb un projecte RECERCAIXA i ha estat produït en col·laboració amb el 

programa Tenim la Paraula, del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, i amb el suport del CLIK.

El web Oralitat és una eina multilingüe (català, castellà i anglès) que permet apropar els darrers coneixements sobre l’ensenyament de les habilitats orals a la comunitat educativa, ofereix cursos en línia i com presentar oralment un treball acadèmic. El web conté també un apartat dedicat a consells per a la docència, anomenat Caixa d’Eines Docents ( exposicions a l’aula, tècniques de lectura en veu alta, activitats orals i aplicació de l’oralitat a l’aula…), la Maleta d’Experiències,( activitat de lectura expressiva,expliquem la ciència a partir del teatre, gravació i edició d’un videoclip…) i un darrer Més recursos (l’oralitat aplicada a l’aula, la fluïdesa i la pronunciació, la veu i el cos…)


Arriben aquestes dates i ens ve de gust quedar-nos al sofà fent una bona lectura… L’any 2022 es commemora l’any de Joan Fuster i Ortells. Us recomanem que feu un tast per l’espai de Joan Fuster i que llegiu alguna de les seves obres. Aprofitem per desitjar-vos Bones Festes¡¡¡

 

TRES POEMES INÚTILS PER A DOS PINTORS 

QUE VOLEN REINVENTAR EL MÓN (2)

Hi ha els colors, el blau, cel, per exemple, i vermell, 

i les irisacions del nàcar, i el verd de les fulles, 

i l’escata dels peixos indefinible, i més indefinible 

quan els peixos són servits a taula, 

i els matisos de la pell d’una anca humana 

(jove, és clar), 

i els de l’interior del porc, tan suaus, 

i allò que en diuen l’arc de Sant Martí, 

i una cirera. 

 

Són els Colors de la rutina: els de la Kodak mesocràtica 

de la bestiesa. 

L’avantatge dels pintors -dels “bons” pintors- és 

que, desvergonyidament, es treuen de la mànega nous colors.

Són uns colors que contradiuen els colors, 

el color d’un vol d’un albatros que ningú no ha vist mai, 

el color de la mort o el de l’orgasme, 

el d’una fel displicent, el del fum irritat, 

la transparència de la mà damunt la cuixa, 

la ingenuïtat d’una font o d’una sessió d’espiritisme. 

El color, 

alhora convencional i enigmàtic, 

pot ser inventat cada dia.

 

 


 

Al novembre un punt indispensable de l’ordre del dia als centres és la redacció del PI. Per tal de facilitar-vos aquesta tasca, us informem que hem incorporat al nostre sites un apartat sobre els Plans Individualitzats (PI), hi trobareu uns models que us poden ajudar en la redacció del mateix, així com una infografia on explica i enllaça els passos per a realitzar-lo. Esperem que us pugui ser d’utilitat.


 

En el marc del programa de comunicació oral Tenim la paraula, el Departament d’Educació convoca el II concurs Jo tinc la paraula, que té com a objectiu provocar la reflexió per part de l’alumnat de secundària i batxillerat sobre els components que fan que la comunicació oral sigui eficaç.

Amb un enregistrament de vídeo, a la manera d’un youtuber, podran expressar-se i comunicar les seves idees, opinions, dubtes, experiències, etc.

S’estableixen quatre categories (A, B, C i D), corresponents a nivells educatius diferents o a moments diferents pel que fa a l’aprenentatge de la llengua. La participació consisteix a visionar els vídeos de la campanya, triar un dels temes que s’hi proposen i fer un enregistrament de creació personal.

 

Les categories del concurs són les següents:

Categoria A. Alumnat de primer i segon d’ESO.

Categoria B. Alumnat de tercer i quart d’ESO.

Categoria C. Alumnat de Batxillerat.

Categoria D. Nous parlants. Alumnat arribat en el sistema educatiu català en els últims 3 anys, amb un nivell mínim A2(usuari bàsic),segons l’adaptació que s’ha fet del Marc comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar per a escolars de 8 a 16 anys.

Podreu trobar més informació a les bases del concurs.

Des de l’ELIC us animem a participar-hi, de ben segur que serà una gran experiència!

 


EL GUST PER LA LECTURA. CONCURS TÍSNER

Ja fa dies que ens hem situat de ple a les aules i, estem pensant o buscant materials que siguin atractius pels nostres alumnes.

Us faig dues propostes per si són del vostre interès.

El programa El Gust per la Lectura té per objectiu la formació de bons lectors i lectores. Es tracta que, al llarg de la seva formació educativa, els nostres alumnes esdevinguin lectors competents, crítics i capaços de gaudir del plaer de la lectura.  El programa  ofereix material didàctic al professorat, i estratègies i recursos per a la dinamització de la lectura, de manera que s’afavoreixi el desenvolupament de les competències literària i social i ciutadana.

Aquest material s’ha anat recollint durant anys (primària i secundària amb guies incloses) treballats prèviament a les aules i, que són de molt bon aprofitar Material didàctic, us convido que li feu una ullada.

 

 

Es poden presentar al Concurs Tísner de Creació de Jocs de Català totes les propostes de jocs que desenvolupin l’aspecte lúdic i creatiu de la llengua catalana.

Per participar-hi, l’alumnat de cinquè i sisè ha de presentar una proposta de joc inèdita que desenvolupi l’aspecte creatiu de la llengua. Haurà de ser un joc pensat per poder jugar de manera col·lectiva, ja sigui.


FORMACIONS LIC

El dilluns dia 13 es van obrir les inscripcions dels cursos que ofereix el Departament d’Educació, us deixem les formacions lligades a l’àmbit LIC, per si són del vostre interès.

Per a poder inscriure’s cal posar el codi de la formació al cercador d’activitats.

Cursos virtuals sincrònics:

– 5053071505 Integrar llengua i continguts al treball en totes les matèries per a la millora de resultats (SEC)

– 5053080542 L’alumnat asiàtic a l’escola catalana. (PRI-SEC)

– 9000550542 Curs d’extensió universitària: INTRODUCCIÓ A LA DIDÀCTICA DE LLENGUA I CULTURA AMAZIGUES

Cursos telemàtics asíncrons que s’ofereixen a nivell de tot Catalunya:

– 9000590555 El tractament integrat de llengua i continguts als àmbits no lingüístics de secundària.

– 9000850555 Escriptura en totes les matèries (secundària).

– 9000600555   Aprenentatge competencial: el treball per tasques a secundària.

– El club de lectura lligat al programa El Gust per la Lectura: 9001260555 El Gust per la Lectura. Llegir a casa i a classe de ciències, adreçat a professorat de l’àmbit cientificotecnològic que vulgui aprofitar la proposta del Llegim ciència per treballar a la seva aula.

– cursos adreçats a aprofundir en qüestions sobre l’alumnat d’origen estranger.


TORNEM-HI ¡¡¡

Hem passat pàgina al calendari i ja tenim aquí el setembre, ha començat el curs 2021/2022, un curs on encara ens acompanyarà una situació d’excepcionalitat, però que encararem amb optimisme perquè ja som uns experts en les noves tecnologies i en percebre emocions en ulls aliens.

Des de l’equip LIC de la Selva II us volem desitjar un molt bon inici de curs, que sigui ple d’il·lusió i motivació. El curs passat vam engegar l’apartat LIC al nodes del SE i us convidem a fer-hi un cop d’ull, hi trobareu diversos apartats d’interès: aula d’acollida, centre i entorn. També hi trobareu un sites pels tutors d’aula d’acollida on hem recollit recursos i enllaços d’interès que creiem que us pot ser molt útil. Som conscients que potser hi podeu trobar a faltar alguna informació o apartat, si és així ens podeu fer arribar la proposta i/o suggerència a través dels canals habituals, ens encantarà rebre la vostra participació.

Aquells centres que tingueu dotació d’aula d’acollida, heu de saber que des del Departament d’Educació s’ha publicat un document de recomanacions per a l’organització de les aules d’acollida en el marc de la pandèmia per COVID-19, el podeu consultar en el Nodes de l’alumnat d’origen estranger.

CURS 2020-2021

Bon dia,

Neix el NODES d’ELIC de la Selva II, el qual forma part del NODES dels Serveis Educatius de la Selva II

La seva finalitat és donar a conèixer recursos, materials, formacions, etc. Que són d’interès tant pels centres com per les aules d’acollida.

Aquest NODES està dividit en els 3 àmbits de treball:

  • Aula 
  • Centre
  • Entorn

i, des de les vessants de Llengua, Interculturalitat i Cohesió Social.

A la subpàgina ELIC  s’aniran publicant novetats i articles d’interès amb l’objectiu d’acompanyar-vos al llarg del curs.

Hi podreu trobar també un SITES  destinat als tutors d’aula d’acollida on s’hi allotgen diferents recursos i materials i s’hi aniran afegint a partir de les demandes que em feu ( com properament un model d’unitat didàctica d’AA)..

Espero que sigui del vostre grat i que en pogueu fer ús. Si penseu que falta alguna informació poseu-vos en contacte amb mi i l’afegiré.

Abans de desitjar-vos un bon estiu i unes bones vacances, us recordo que el curs passat vam preparar un Genially    Quadern d’estiu… per aprendre des de casa… 

BON ESTIU!