El curs Viure (aprendre i ensenyar) els drets de la infància a l’escola és un curs en línia autoformatiu. Està inclòs dins el catàleg de formació del Departament. Consta de 40 hores i està estructurat en sis mòduls de contingut amb activitats diverses. El curs és gratuït.
El període d’inscripció estarà obert fins el dia 18 de gener de 2019 i et pots adreçar a Maria Mur per fer la inscripció mmur@unicef.es o telèfon 93 453 17 82 extensió 2108.
Podeu trobar més informació en el següent enllaç http://xtec.gencat.cat/ca/formacio/info-general/cercador-activitats/ i poseu aquest codi: 9000700934. També podeu fer la inscripció des d’aquest enllaç.
Essent un curs en línia, hi podràs accedir a l’hora del dia i des del lloc que et sigui més còmode. Comptaràs amb el suport d’un coordinador tècnic per resoldre qüestions operatives i amb espais al fòrum per opinar i intercanviar idees amb els altres alumnes. Tot i que és un curs que es basa en el treball individual, és molt important que participis en aquests fòrums ja que l’intercanvi amb la resta de companys t’ajudarà a treure un major profit del curs.
L’objectiu del curs és proporcionar formació i pautes al professorat que aposta per una educació que tingui incorporada la perspectiva dels drets de la infància de forma integral. No es tracta només d’aprendre i ensenyar els drets humans, i en particular els de la infància, sinó de viure’ls plenament i que la Convenció sobre els Drets de l’Infant sigui l’eix vertebrador i la guia del que succeeix a l’escola. És qüestió d’apropiar-se dels drets i de fer-ho en un entorn en el qual es respectin plenament. Per això és condició que tothom —petits i grans— els coneguem, tal com recull la Convenció en el seu article 42, i en aquest cas, el professorat per tal que els pugui tenir en compte en la seva pràctica docent i en la vida diària del centre.
Programa
Mòdul 1
- Noció i característiques dels drets humans
- La Carta de les Nacions Unides
- La Declaració Universal dels Drets Humans
- Desenvolupaments internacionals posteriors: els mecanismes de garantia
- La protecció específica dels col·lectius vulnerables i la persecució de les pràctiques especialment aberrants
- Mecanismes universals i regionals de garantia dels drets humans
- Els reptes en matèria de drets humans en el segle XXI: els drets humans emergents
Mòdul 2
- Història de la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets dels Infants
- Per què és necessària una convenció exclusiva sobre els drets de la infància?
- Què implica per a un país ratificar la Convenció?
- El Comitè dels Drets de l’Infant
- Els protocols facultatius
- Drets i principis rectors de la Convenció
Mòdul 3
- El dret a l’educació
- El dret a la participació
- Apostar per una nova relació intergeneracional
- El dret a la participació en l’educació
- Educació en drets de la infància
Mòdul 4
- La relació de la Convenció amb el currículum educatiu
- Les tres dimensions del currículum
- El paper i l’actitud del professorat
Mòdul 5
- L’enfocament de drets a les aules
- Indicadors relacionats amb el criteri número 2: el procés educatiu està centrat
- Indicadors relacionats amb el criteri número 3: tots els nens i nenes reben un tracte just i digne, exempt de qualsevol tipus de violència, abús o explotació
- Indicadors relacionats amb el criteri número 5: el professorat coneix i té interioritzat el contingut de la Convenció sobre els Drets de l’Infant com a part de la seva pràctica professional i de l’administració del centre
- Indicadors relacionats amb el criteri número 6: els infants i adolescents coneixen, entenen i exerceixen els drets i les responsabilitats que els reconeix la Convenció
- Orientacions sobre les variables metodològiques que intervenen a l’aula
Mòdul 6
Orientacions sobre les variables metodològiques que intervenen a l’aula
Altra informació
El projecte de treball és l’element amb el qual es conclou el curs amb la finalitat que l’alumne/a apliqui els coneixements apresos als mòduls, de forma autònoma. És indispensable per superar el curs i cal enviar-lo a la tutora o al tutor i rebre’n el seu vist-i-plau.
L’objectiu principal d’aquest projecte és:
- Fer una proposta d’intervenció educativa que tingui en compte la visió de la Convenció sobre els Drets de l’Infant i els seus drets
L’alumne pot anar donant forma a aquest projecte a partir del mòdul 4, en el que es comença a tractar la Convenció sobre els Drets de l’Infant des de la vessant didàctica, de pràctica a l’escola.
Caldrà especificar:
- Objectiu de la proposta.
- Descripció.
- Aspectes metodològics.
- Àrea en què es treballarà la proposta
- Avaluació