Nova sessió de Xarxes per al Canvi: L’equip impulsor, peça clau per liderar la transformació d’un centre

Ahir dijous 18 de gener a la Biblioteca Canyelles vam realitzar una nova sessió del programa de Xarxes per al Canvi amb els centres de Nou Barris 1. Vam posar el focus en l’equip impulsor dels centres i vam reflexionar sobre qui el pot configurar, quines funcions té i sobre com es relaciona amb els altres agents de la comunitat educativa. A partir d’una dinàmica (“Fira d’organigrames”), els centres van poder rebre feedback sobre els seus punts forts i sobre què podien fer per a millorar alguns dels aspectes representats en els organigrames. Vam constatar la importància d’incloure l’equip del migdia, l’equip social, els agents externs de l’entorn en aquest entramat de relacions que es donen en el si de la comunitat educativa. També, els organigrames mostren els vincles que hi ha entre l’alumnat i els equips docents, entre les comissions i les famílies i posen de relleu els diferents òrgans (consells, assemblees, comissions mixtes, etc…) on aquests tenen veu pròpia. També, a partir d’una rúbrica, els centres van poder autoavaluar-se i saber en quin grau de maduresa es trobaven sobre aspectes com: identitat de l’equip impulsor, les seves funcions i el seu pla estratègic.

Per últim, vam donar al professorat el document “Radiografia de l’organització del centre educatiu” perquè en la propera reunió de l’equip impulsor el poguessin anar treballant. Tracta aspectes sobre l’eficàcia col·lectiva (el lideratge i la governança, la capacitació docent…), l’èmfasis acadèmic ( el desenvolupament de les competències, la distribució de l’alumnat i de l’equip educatiu) i la confiança (el clima de benestar i convivència, els vincles amb l’entorn…).

Donem les gràcies a la Biblioteca Canyelles per acollir-nos i presentar-nos l’equipament i el seu projecte educatiu i ens retrobem a la sessió del març!