El domini de la lectura és un dels objectius principals de qualsevol sistema escolar i, en conseqüència, de tots els centres educatius. Per aconseguir que els alumnes aprenguin a llegir, les escoles han de tenir present i organitzar una sèrie de components. Això significa decidir els continguts i objectius curriculars de la lectura, el temps horari que s’hi dedicarà, el tipus d’agrupament dels alumnes, els materials i estratègies que es faran sevir, els sistemes d’avaluació que se seguiran, la implicació dels pares, etc. Tots i cada un d’aquests components són necessaris per garantir que els alumnes aprenguin a llegir. |
La Prova d’Avaluació dels Components Bàsics de l’Aprenentatge de la Lectura, PACBAL, és un instrument que mesura el grau d’èxit amb què un nen progressa en aquelles habilitats crítiques que estan a la base de la lectura primerenca. Les diverses àrees que s’avaluen serveixen per predir si l’alumne serà un lector amb fluïdesa. Les puntuacions de l’alumne es categoritzen en tres nivells: normatiu, d’algun risc i amb risc de dificultats lectores.
El PACBAL és un instrument d’avaluació que:
- Determina si els alumnes mostren totes les habilitats importants que es necessiten per llegir correctament.
- Ofereix un sistema de control del progrés que avalua el grau d’eficàcia de les intervencions educatives.
- S’utilitza com una avaluació de resultats que mesura l’eficàcia del programa educatiu de lectura de l’escola.
El PACBAL utilitza 7 indicadors per avaluar les habilitats de lectura primerenca: segmentació fonèmica (SF), principi alfabètic (PA), lectura de paraules sense sentit (PSS), lectura de paraules amb sentit (PAS), fluïdesa en la lectura oral (FLO), comprensió lectora (CL) i vocabulari (Vc).
Trobareu més informació i el material en el següent enllaç.
Articles relacionats:
→¿Se puede fomentar la lectura entre los escolares si sus futuros maestros apenas leen?
Leer es una técnica que se debe adquirir mediante una rutina continua y orientada. Es como montar en bici, tocar un instrumento o elaborar una manualidad: son tareas que necesitan práctica.
A esto deben contribuir el hogar y la escuela. El cuerpo docente, especialmente, debe estar preparado con técnicas y herramientas didácticas específicas para afrontar este reto.