Prova d’Avaluació dels Components Bàsics de l’Aprenentatge de la Lectura (PACBAL)

El domini de la lectura és un dels objectius principals de qualsevol sistema escolar i, en conseqüència, de tots els centres educatius. Per aconseguir que els alumnes aprenguin a llegir, les escoles han de tenir present i organitzar una sèrie de components. Això significa decidir els continguts i objectius curriculars de la lectura, el temps horari que s’hi dedicarà, el tipus d’agrupament dels alumnes, els materials i estratègies que es faran sevir, els sistemes d’avaluació que se seguiran, la implicació dels pares, etc. Tots i cada un d’aquests components són necessaris per garantir que els alumnes aprenguin a llegir.

La Prova d’Avaluació dels Components Bàsics de l’Aprenentatge de la Lectura, PACBAL, és un instrument que mesura el grau d’èxit amb què un nen progressa en aquelles habilitats crítiques que estan a la base de la lectura primerenca. Les diverses àrees que s’avaluen serveixen per predir si l’alumne serà un lector amb fluïdesa. Les puntuacions de l’alumne es categoritzen en tres nivells: normatiu, d’algun risc i amb risc de dificultats lectores.

El PACBAL és un instrument d’avaluació que:

1. Determina si els alumnes mostren totes les habilitats importants que es necessiten per llegir correctament.
  2. Ofereix un sistema de control del progrés que avalua el grau d’eficàcia de les intervencions educatives.
  3. S’utilitza com una avaluació de resultats que mesura l’eficàcia del programa educatiu de lectura de l’escola.

El PACBAL utilitza 7 indicadors per avaluar les habilitats de lectura primerenca: segmentació fonèmica (SF),  principi alfabètic (PA), lectura de paraules sense sentit (PSS), lectura de paraules amb sentit (PAS), fluïdesa en la lectura oral (FLO), comprensió lectora (CL) i vocabulari (Vc).

Trobareu més informació i el material en el següent enllaç.

Articles relacionats:

→¿Se puede fomentar la lectura entre los escolares si sus futuros maestros apenas leen?

Leer es una técnica que se debe adquirir mediante una rutina continua y orientada. Es como montar en bici, tocar un instrumento o elaborar una manualidad: son tareas que necesitan práctica.

A esto deben contribuir el hogar y la escuela. El cuerpo docente, especialmente, debe estar preparado con técnicas y herramientas didácticas específicas para afrontar este reto.