El CRP Conca de Barberà organitza un gran ventall de formacions dins el seu Pla de Formació Zona

Un cop està finalitzant aquest primer trimestre, el CRP Conca de Barberà vol fer una mica de balanç per analitzar les formacions que s’han anat realitzant en aquest trimestre.

Una de les formacions que hem ofert han estat el cicle de xerrades “Què vol dir ser mestre avui?”  que abarcava  tres conferències on s’anava des d’un àmbit més general a nivell de societat, fins arribar a l’aula.

La primera conferència que va servir per obrir el Pla de Formació de Zona de la Conca de Barberà per aquest curs 2023-2024, la va realitzar Cèsar Coll, professor emèrit i amb un gran currículum, del qual cal destacar haver dirigit investigacions i treballs sobre diferents camps, entre ells el desenvolupament del currículum escolar, ha participat activament en processos de reforma i innovació educativa a Espanya i a l’estranger, com l’elaboració del la LOGSE a l’any 90, i ha estat  un dels set experts elegits pel Ministeri d’Educació per sentar les bases del nou currículum escolar. Així doncs, la conferència “Reptes per a l’educació en el segle XXI”  va parlar dels reptes actuals en el món educatiu.

La següent conferència la va realitzar el Director de l’Escola Prat de la Riba de Reus, en David Roco, on va destacar la importància de la comunitat educativa i l’entorn en el centre educatiu, amb el títol  “D’escola a ecosistema educatiu”.

Per acabar aquest cicle de xerrades, Francesc Martín, director de l’Escola Sant Jordi de Vilanova i la Geltrú, va explicitar com dur a terme una situació d’aprenentatge relacionada amb el teatre, amb la xerrada que portava per nom “El teatre a l’escola: una situació d’aprenentatge significativa i transformadora.”

També s’ha realitzat un curs per conceptualitzar l’avaluació en el nou currículum amb la formadora Carolina Carrillo, mestra de l’escola dels Camps Elisis de Lleida i ha estat referent de xarxes d’innovació dels Serveis Territorials d’Educació de Lleida. La formació, sota el nom de “L’Avaluació reguladora en el nou currículum” va consistir en 6 sessions i va comptar amb més de 60 docents que de manera virtual van poder seguir la formació.

Per altra banda, i de cara a tots els docents de primària i secundària, s’ha realizat la formació “Sensibilitzem-nos envers la coeducació”, impartida per la mestra Sira Ruiz que ha comptat amb més de 60 persones inscrites. Els objectius d’aquesta formació consistien en conèixer el vector: perspectiva de gènere; reflexionar al voltant d’aquest vector del currículum i proposar estratègies i pràctiques de com incorporar la coeducació dins el dia a dia del centre i de les aules, amb una bona valoració pels docents assistents.

També relacionat amb la coeducació i conjuntament amb altres entitats i administracions comarcals, s’ha iniciat el seminari Coeduquem la Conca de Barberà, on representats de les entitats municipals, del Consell Comarcal, del CRP i dels instituts de la comarca prenen part en un procés de reflexió conjunta al voltant d’aquesta temàtica

Pel que al programa d’innovació de la Xarxa de Competències, el CRP Conca de Barberà, conjuntament amb els CRP’s de la zona i dels serveis territorials, segueix coordinant les sessions territorials que es realitzen a la ciutat de Reus dins la Xarxa de Competències número 15. El mateix passa amb la Xarxa Territorial de Transformació  Educativa, on prenen part, alguns centres de la nostra comarca.

Pel que fa al tema de Cultura Digital, s’han iniciat dos seminaris, una de coordinadors digitals i una altra pels membres de la Comissió Digital de centre dinamitzats pels personal del CRP Conca de Barberà  i per la mentora digital de la zona.

Respecte a l’atenció a la diversitat, s’han iniciat dos seminaris amb els mestres d’educació Especial i els psicopedagogs i orientadors dels diferents Instituts de la comarca per tal d’oferir assessorament als membres de la comunitat escolar en temes relacionats amb l’orientació personal, acadèmica i professional dels alumnes, en l’acció tutorial en el marc de l’acció tutorial del centre, en l’avaluació, mesures i recursos d’atenció a la diversitat de l’alumnat i en totes aquelles altres temàtiques en què es requereixin les orientacions i l’assessorament d’un professional expert en psicopedagogia.

I per acabar, també s’està organitzant un Seminari de Biblioteques Escolars conjuntament amb  el CRP Alt Camp, que compta amb una vintena d’assistents. la formació amb el nom de  “Dinamitzem la lectura i les Biblioteques Escolars Alt Camp-Conca de Barberà” va dirigida a docents, mestres i responsables de la biblioteca escolar i compta amb la col·laboració de les biblioteques municipals de l’Espluga de Francolí i de Montblanc.

També els seminaris de Suport Vital Bàsic tiren endavant amb la finalitat d’acreditar i capacitar als docents assistents per a implementar les unitats de programació de la formació en Suport Vital al seu centre educatiu.

Per acabar, voldríem agrair a tots els docents que han assistit durant aquest trimestre a les formacions organitzades pel CRP Conca de Barberà. Volem agrair, de manera molt sincera, la seva dedicació i esforç en assistir a les formacions docents a la nostra comunitat. La passió dels mestres i docents de la zona per l’educació és realment inspiradora i ens encomana a seguir treballant per millorar la qualitat educativa de la nostra comarca.