Estudi de cas: percepcions de l’alumnat sobre dos models divergents d’instrucció gramatical

En el  marc del III Congrés Internacional sobre Gramàtica, Congram19,  Laura Farró i Roser Martínez, de l’àmbit lingüístic del Cesire, van presentar un estudi de cas  que se centra en les percepcions que tenen els alumnes de secundària sobre l’aprenentatge de la gramàtica segons els models d’ensenyament aprenentatge del professorat i les teories lingüístiques subjacents d’aquests models.

Nivell: Secundària Obligatòria
Format: Document
Àrea de coneixement: Lingüístic
Finalitzada

Percepcions de l’alumnat sobre dos models divergents d’instrucció gramatical: un estudi de cas.

L’estudi parteix de l’observació i l’anàlisi de les percepcions d’una mostra d’alumnes d’ESO que reben un ensenyament de la gramàtica centrat en un enfocament formal i descriptiu; i d’una altra mostra d’alumnes que reben un ensenyament de la gramàtica centrat en un enfocament comunicatiu, metareflexiu, planificat dins d’un projecte de Tractament Integrat de Llengües (TIL).

L’estudi es fa amb un mostra al voltant d’uns 200 alumnes, 100 per a cadascun dels dos models. Es parteix de la pregunta,  quan sents la paraula gramàtica què sents? En què penses?, que els alumnes respondran a partir de la plasmació gràfica en un mapa mental. L’anàlisi ens porta a una categorització i subcategorització d’aquestes percepcions que ens fan  observar: funcionalitat, context d’aprenentatge, motivació o estat emocional, la didàctica d’aula i el contingut dels aprenentatges.

L’estudi conclou que les percepcions dels alumnes al voltant del model centrat en un enfocament comunicatiu metareflexiu planificat dins d’un projecte de Tractament Integrat de Llengües (TIL) són positives, tant des del punt de vista de la motivació com des de la funcionalitat dels aprenentatges. Els alumnes troben, entre d’altres factors que l’estudi mostra, que l’aprenentatge de la gramàtica els ajuda a millorar les seves habilitats discursives, augmenta la seva competència comunicativa i plurilingüe i alhora perceben la llengua com una oportunitat d’integració social.

Presentació

Recursos relacionats