Butlletí de l’Àmbit Matemàtic. Febrer 2022

Des de l’àmbit de matemàtiques del CESIRE us enviem un nou butlletí on destaquem, de forma breu, algunes informacions que poden ser del vostre interès.:

CONFERÈNCIES

Mirades matemàtiques. Educació Infantil i Primària.

Aquest curs des del CESIRE volem posar en valor les trobades entre docents per compartir i aprendre plegats. És per això que hem demanat la participació a les companyes dels grups Àrea i Perímetre. Aquesta conferència pertany al Cicle de tres conferències adreçades a docents d’infantil i primària.

  • Grup Àrea. Compartir per millorar. A càrrec d’en Carles Masjuan, membre del grup. La conferència gira al voltant de la presentació d’experiències compartides d’educació matemàtica a infantil i primària. Exposaran també els seus objectius com a grup que fa uns anys que comparteix experiències en els nivells d’infantil i primària al Maresme, i ho faran a través d’activitats d’aula ben diverses.
  • Presentació d’experiències d’aula centrades en l’ús de les Regletes Cuisenaire a càrrec del Grup Perímetre de Girona. [3/3/22 a les 18.00]
  • Matemàtiques per a tothom” des de la perspectiva del Disseny Universal d’Activitats DUA. A càrrec de la Ioia Isern, formadora de DUA i la Montserrat Torra del CESIRE. [17/3/22 a les 18.00]

Si no ho heu fet, recordeu que encara podeu inscriure-us al cicle de conferències

Perspectives matemàtiques. Educació Secundària.

En aquesta edició volem donar resposta a diferents demandes que ens heu fet arribar a través dels formularis de participació del cicle del curs 20/21. Hem programat 3 conferències de temàtiques diverses:

  • Aprendizaje basado en proyectos en la enseñanza de las matemáticas en secundaria”, a càrrec d’en Francisco Javier Benjumeda, professor de matemàtiques i director de l’IES El Parador, a Roquetas de Mar (Almeria) i autor del web ABPMates. [dimecres, 4/5/22 a les 18.00 h.]
  • “Activitats de llindar baix i sostre alt a secundària”, a càrrec d’en Charlie Gilderdale, del projecte Nrich, de la Universitat de Cambridge. [Dijous, 19/5/22 a les 18.00 ]
  • “Dades i estadística a Secundària”, a càrrec d’en Pepus Daunis i la Glòria Mateu, professors de matemàtiques i estadística a la UdG i membres de la Societat Catalana d’Estadística. [Dimecres 1/6/22 a les 18.00 h]

Encara us podeu inscriure al cicle Perspectives Matemàtiques

Matemàtiques per respondre preguntes

Properament podreu seguir les conferències:

  • Fotografia matemàtica, a càrrec d’en Santi Vílches del Grup de Fotografia Matemàtica d’ABEAM [7/4/22, 18.00 h]
  • vídeoMAT, a càrrec d’en César Burgués i equip de mestres de l’escola de Lladurs [21/4/22, 18.00 h]

Taller d’InstaMaps: Com crear mapes amb l’alumnat.

Voleu saber què ens ofereix el visor Instamaps de l’ICGC? Com fer mapes, itineraris,… amb Instamaps? Voleu aprendre a fer mapes a partir de la vostra base de dades, de la de l’IDESCAT,….Compartir mapes amb l’alumnat? Voleu saber com compartir el meu mapa al web o blog del centre? Des del CESIRE us proposem un taller per conèixer i fer pràctiques amb el visor INSTAMAPS de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.

  • Dates: 14 i 21 de febrer de 2022 de 18 a 20 h.
  • Lloc: Cesire. Avda Drassanes 8-10. Barcelona.
  • Inscripció

JORNADES

Jornada Anual de l’Associació Catalana de Geogebra

La jornada d’enguany té com a lema “I tu, com fas servir el GeoGebra?”. A la jornada hi trobarem dues conferències plenàries, “Les matemàtiques de les rajoles” a càrrec d’en Ramon Tejedor, i “Un paseo por el mundo de las superficies” de Jose Manuel Arranz, a més de 15 comunicacions i tallers. La jornada es celebrarà en format virtual i compta amb la col·laboració del CESIRE.

8a jornada estatal de La Cultura Matemàtica de les Persones

Repensant el sentit de la vida matemàtica. la dimensió humana de l’experiència educativa és el títol de les jornades que el seminari de “La cultura matemàtica de les persones”

  • Data: Divendres i dissabte, 18 i 19 de febrer de 2022
  • Lloc: Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport de Blanquerna.
  • Programa: Aquí
  • Més informació i inscripcions: Enllaç

XXII Jornada de Docència de la Matemàtica 2022, “Parlem i compartim”

Organitzada conjuntament per Ademgi i el grup Perímetre de mestres de matemàtiques de Girona i amb el suport de la UdG i de la Càtedra de didàctica de la Matemàtica Maria Antònia Canals. A la jornada s’ofereixen dues conferències plenàries i una quinzena de comunicacions i tallers

  • Destinataris: Docents de matemàtiques d’infantil, primària i secundària.

mmaca

  • El passat 6 de febrer el mmaca de Cornellà va celebrar el 8è aniversari. Per molts anys!!
  • Han reprès les visites al públic general i als grups d’alumnes. Fins el dia 11 de febrer podeu fer reserva de visites escolars per aquest curs. (Més informació)
  • Recordar-vos també que de l’1 de febrer fins el 13 de març tenen una exposició permanent a Tortosa, a les Terres de l’Ebre.
  • I el 22-2-22 ens conviden a seguir la conferència “Curiositats al voltant dels nombres capicua” a càrrec d’en Jordi Deulofeu. Trobareu informació a mmaca.cat.

MatesGG

Ens fem ressó de la proposta MatesGG: Matemáticas con GeoGebra a la que trobareu una selecció de propostes de GeoGebra a través de la plataforma ExeLearning. (Més informació)

Activitats adreçades a l’alumnat

  • Es convoca la prova Cangur per a tot l’alumnat a partir de 5e de primària i fins al Batxillerat, per al dia 17 de març de 2022. Trobareu tota la informació en el següent enllaç.
  • Convocatòria dels problemes a l’Esprint per l’alumnat de 1r i 2n d’ESO. 23 de febrer de 2022. (Més informació)
  • Marató de problemes: S’adreça a alumnat de 3r i 4t d’ESO. (Més informació)
  • Ruta matemàgica a Santa Cristina d’Aro. Adreçada a alumnat i a públic en general, combina jocs i enigmes basats en lògica matemàtica. (Més informació)
  • vídeoMAT 2022. Podeu inscriure-us fins el 2 de març i el termini d’entrega de vídeos finalitza el 23/3/22. (Més informació i inscripcions)

Noves propostes de Matemàtiques a l’ARC

ARC Secundària ARC Secundària
Quant val?

https://apliense.xtec.cat/arc/node/31148

Seqüència d’activitats per treballar els sistemes d’equacions lineals amb dues incògnites a 3r d’ESO. Es treballa la resolució de problemes de l’entorn de la vida quotidiana, a partir de “tiquets de la compra” i s’introdueix la representació i resolució gràfica amb aplicacions GeoGebra interactives.

Sèries i fraccions

https://apliense.xtec.cat/arc/node/31147

A partir de la suma, resta o producte de sèries de fraccions que es poden representar gràficament es proposa una activitat rica que permet anar des de la pràctica d’operacions amb fraccions fins a un treball competencial en que establim connexions entre nombres i diverses representacions gràfiques treballant en un entorn de resolució de problemes

.

Jessica Tomàs. INS Dertosa Ramon Tejedor. INS Ciutat de Balaguer

Us convidem també a veure un dels vídeos de la col·lecció permanent del vídeoMAT.

vídeoMAT

On seus a taula?
https://youtu.be/SH9S2f3qSX0
Escola de Lladurs (ZER del Solsonès)

 

Us recordem que també podeu seguir diferents informacions sobre educació matemàtica al compte de Twitter (@creamat1).

L’equip del CESIRE de l’Àmbit de Matemàtiques