Viure entre volcans. Risc o oportunitat

Seqüència didàctica que es desenvolupa al llarg de tota una estada al CdA de la Garrotxa tot descobrint la Zona volcànica de la Garrotxa.

Parteix d’una pregunta real i que genera controvèrsia i debat a l’alumnat. Viure entre volcans: Risc o oportunitat?

Aquest fil conductor farà que l’alumnat rebi un repte inicial, i encara al propi centre, per tal de despertar la seva motivació en l’estada. En aquest moment (M1) els alumnes s’hauran d’agrupar en diferents rols i cada un d’aquests rebrà un article o notícia real lligada al seu rol per tal que comencin a plantejar-se dubtes i qüestions des del seu punt de vista.

Durant l’estada (M2), es realitzarà la mateixa seqüència d’activitats amb tot l’alumnat però mirant d’incentivar la generació de preguntes i aprenentatges per part dels diferents rols i perspectives, fent així que l’alumnat pugui anar analitzant la situació i agafant els arguments necessaris per tal de poder establir un debat, un cop finalitzada l’estada, sobre la qüestió inicial: Viure entre volcans: Risc o oportunitat?

Al llarg de la seqüència didàctica es realitzarà la visita al museu Espai Cràter, l’estudi i interpretació del con volcànic del Croscat i la Fageda d’en Jordà i de les colades de lava a St. Joan les Fonts i a Castellfollit de la Roca.

• Activitat de motivació: Visualització del vídeo on diferents testimonis que actualment viuen a la Garrotxa ens expliquen quines són les avantatges i/o els inconvenients de viure en aquesta terra. En acabar el vídeo, el testimoni d’un geòleg ens dóna la seva visió més científica i planteja als alumnes la pregunta que serà el fil conductor de la seqüencia didàctica: Viure entre volcans, penseu que és un risc o una oportunitat? Vídeo dels testimonis
  • Recerca d’informació: A partir de la pregunta plantejada, l’alumnat, distribuït en diferents grups d’investigadors hauran d’analitzar diferents articles que recolzen una o altra visió. També es poden fer diferents grups que estudiïn una visió o una altra,
    analitzant, cada un d’ells, un article diferent. Consulta els articles aquí
    La temàtica dels articles facilitats per a cada una de les visions són:

• RISCOS: geològics i ecològics-socials.
    • OPORTUNITATS: qualitat de vida, agrícola-ramadera-culinaria, turística, investigació-formació, inspiració artística.

L’objectiu principal de la seqüència és que els alumnes marxin del CdA amb els arguments necessaris, segons el rol assumit, per tal de poder
defensar la seva postura en el debat que hauran de realitzar a l’aula.
A partir de les conclusions preses en el debat es proposa l’elaboració d’un producte final que en deixi constància. Per a la seva elaboració i
posterior avaluació es faciliten una sèrie d’eines que el professorat del centre pot utilitzar o adaptar a les seves necessitats.
Eines facilitades:

A partir d’aquestes eines s’espera que l’alumnat i professorat escullin el producte final que cregui més convenient en funció dels seus objectius específics de l’estada al CdA, les seves possibilitats, facilitats..

• L'activitat es realitza a diferents punts de la zona volcànica de la Garrotxa. Per tal de desplaçar-nos per la zona serà necessari disposar d'autocar (del centre o del CdA).
  • Tota l'activitat es realitza a l'aire lliure i transcorre per camins i senders. Serà necessari que tan l'alumnat com el professorat portin calçat i roba adequada.
  • Amb la prèvia coordinació del Camp d'Aprenentatge, i en funció de les necessitats de cada centre educatiu, es pot adaptar la durada i l'àmbit d'actuació d'alguna activitat.