Estudi limnològic de la riera

El dia 24 de març, els alumnes de batxillerat de l’Institut Francesc Macià van portar a terme una recerca sobre la qualitat ecològica de la riera de Vallvidrera, a la zona de La Rierada.

L’estudi es va basar en tres tipus d’indicadors de qualitat:
– Paràmetres físics i químics de l’aigua: conductivitat, sals dissoltes (carbonats, fosfats, nitrats..), cabal, saturació d’oxigen, pH…
– Índex de qualitat de de bosc de ribera
– Índex BMPWC de macroinvertebrats.

IMG_9682El treball es va definir en dues fases: primer, el treball de camp a les zones de mostreig amb mesura de dades i recollida de mostres de macroinvertebrats, i després al laboratori, amb la identificació de les mostres recollides, l’anàlisi química de l’aigua, el càlcul del cabal i la interpretació dels resultats.

Tenint en compte els diferents indicadors de qualitat podríem definir la qualliat de l’aigua com entre mediocre i regular, tot i que el bosc de ribera es troba en molt bon estat. Els valors que van sortir dels rangs esperats van ser:
– l’elevada duresa de l’aigua (si tenim en compte que el substrat rocós és predominantment silícic).
– conductivitat de l’aigua també elevada
– la excessiva presència de fosfats.
– oxigen dissolt a l’aigua tirant a baix.

Després, de tornada a l’institut, al alumnes encara els quedarà acabar d’intrepretar els resultats i buscar les causes a les anomalies detectades. Bona feina!

1. Nínxols, grup 6

En un primer moment no teníem massa interès en la sortida, però ens va sorprendre al poder anar nosaltres mateixos a la riera i fer l’estudi limnològic de manera autònoma.
    Recomanem la sortida per els pròxims cursos!

2. Detritívors del Francesc Macià

Activitat molt interessant, lúdica, enriquidora, educativa, molt recomanable i ens ho van passar molt i molt rebé, felicitats per l’activitat. Chapó als professors.