Si no saps sortir, no entris…

Dijous 22 de setembre l’alumnat de  2n de batxillerat de l’optativa CTMA de l’Institut Joan Oró  de  Martorell ha anat a explorar Les Escletxes del Papiol acompanyats pel Camp d’aprenentatge de  Can Santoi.

Per començar ens hem situat geogràficament i hem interpretat el relleu de la zona, observant dos tipus de materials i també l’orientació del vessant. Per esbrinar l’origen de les Escletxes hem plantejat l’activitat com a una recerca basada en evidències. Han sorgit diferents hipòtesis: “les escletxes s’han originat a causa de fenòmens de meteorització”,  “les escletxes s’han produït per efecte de la tectònica de plaques” i també “la gravetat ha participat en el seva formació”.

A partir d’aquestes hipòtesis han dedicat especial atenció a identificar les propietats dels materials sedimentaris inferiors, les argiles. Han comprovat la plasticitat en presència d’aigua. A continuació han identificat els estrats superiors, formats per calcàries fossilíferes, que a escala micro són impermeables, però a escala meso i macro estan plens de forats i d’esquerdes verticals. Aquestes esquerdes sí que poden conduir les aigües pluvials cap als estrats inferiors argilosos.

Després d’una pausa per esmorzar s’han dedicat a obtenir mesures de 6 escletxes. Han esbrinat la direcció, amplada, fondària, inclinacions de les parets i desplaçaments verticals. Han obtingut que la majoria tenen una orientació nord-sud, s’inclinen entre 80 i 90 graus i tenen obertures des de menys d’un metre a quasi 3 metres, amb fondàries majoritàriament inferiors als 10 metres.

Amb tot el que han vist, han reelaborat les  hipòtesis inicials dels fenòmens erosius. La història més factible és que els estrats calcaris, més rígids però amb fissures, han patit una meteorització que ha permès a l’aigua de pluja fins arribar als estrats inferiors argilosos. Com que tot el conjunt es troba inclinat, el més probable és que per gravetat els estrats calcaris s’hagin esquerdat i lliscat sobre les argiles, produint aquest conjunt de grans esquerdes conegudes com les Escletxes.

En acabar i de camí cap el nucli urbà hem pogut veure algunes afectacions als edificis per lliscament del substrat argilós i han fet una valoració del risc que suposa per les persones.

Han gaudit d’una experiència nova  i han posat en pràctica els seus aprenentatges fora de l’aula. A més han sigut uns investigadors molt intrèpids endinsant-se en escletxes molt angostes. Com ells mateixos ens han dit: “si no saps sortir, millor no entris”. Felicitats per la recerca que heu completat!

1. Maite Vanaclocha

Una sortida molt interessant en la que hem aprés moltes coses noves i hem posat en pràctica algunes de les apreses a classe.
    Tant l´alumnat con les professores hem gaudit moltíssim!
    Moltes gràcies a Miquel i Jairo per la seva feina i dedicació.
    Esperem tornar aviat!