Projecte: “Tothom a pedalar!”

Els infants de tercer dels grups La Mola i el Montcau de l’Escola La Sínia de Molins de Rei estan aprenent sobre les energies renovables amb el projecte “Tothom a pedalar!”. Aquest dijous 10 de febrer han vingut al Camp d’aprenentatge de Can Santoi a experimentar amb els tallers d’energia solar. En arribar els nens i nenes ens han explicat tots mels seus interessos sobre les energies renovables i en concret l’energia del Sol. S’han interessat des de com es fabriquen les plaques solars, els materials, el color, la forma i com funcionen, però també dels problemes de contaminació de l’elaboració. Hem parlat també que aquesta forma d’energia contribueixen al bé comú i a la millora del planeta.

El grups de La Mola i el Montcau han provat la cuina solar, les plaques fotovoltaiques i els col·lectors solars. Tot ha sigut molt pràctic.

Amb la cuina solar, han comprovat que la forma parabòlica és la que permet concentrar els raigs de sol en un punt, cosa que no permet la forma esfèrica. També hem provat dues olles, una negra i una idèntica de color blanc. Amb el termòmetre hem anat veient que l’olla negra augmentava molt més la temperatura. Han après el funcionament de les plaques fotovoltaiques, construint un petit circuit i comprovant com la llum del sol es transforma en corrent elèctric.

El darrer taller ha consistit en muntat uns col·lectors solars amb unes capses de fusta ja preparades, uns aïllants a l’interior i una mànega negra amb aigua. N’hem muntat tres prototips idèntics, però amb diferent nombre de vidres de cobertora: un sense vidre, un altre amb un vidre i un tercer amb dos vidres. Hem anat seguint les temperatures de l’aigua i finalment hem comprovat que el recobriment de vidre permet escalfar millor l’aigua, però un doble vidre impedeix que arribi més calor.

L’escola n’ha aprofitat els tallers d’energia solar i també el fet de sortir a Collserola. Ara s’emporten un seguit d’experiències per seguir amb el projecte i muntar joguines que funcionin amb energia solar.