Els “Matauros” i les comunitats vegetals

Dimecres 18 d’abril de 2023 hem rebut l’alumnat de 5è de l’Escola La Sínia de Molins de Rei per fer l’activitat de reconeixement de les comunitats vegetals de la zona de La Rierada.

En equips de treball han considerat diverses hipòtesis respecte a les condicions ambientals que trobarien posteriorment al vessant d’obaga i de solell, tenint en compte variables com la temperatura de l’aire, del sòl, la humitat relativa, la intensitat de llum, l’orientació i la velocitat del vent. També han reflexionat com podrien afectar aquests factors a la vegetació. Per acabar la introducció han preparat tot el material necessari per fer el treball de camp.

Un cop al bosc han pres dades de les condicions ambientals fent servir els corresponents aparells: termòmetres, anemòmetre, luxímetre, brúixola i el higròmetre i han calculat la mitjana de cada mesura.

Després han fet una gimcana de descoberta de les espècies de plantes més comunes a cadascun dels vessants, com el pi blanc, el garric o el llentiscle al vessant de solell, i l’alzina, l’heura o l’arç blanc al vessant d’obaga. Han pogut comprovar sobre el terreny que al vessant d’obaga la vegetació és molt més alta, amb més caducifolis i molta molsa sobre els troncs. En canvi, al vessant de solell es podia comprovar com abundava més la vegetació baixa i de fulla petita, amb plantes aromàtiques, espinoses i cap enfiladissa.

Per acabar han tornat al laboratori per calcular el contingut hídric de les mostres de fulles que han recollit durant l’activitat. Amb totes les dades de camp recollides han descobert els noms de les comunitats vegetals estudiades, i posteriorment podran obtenir gràfics comparatius.

Ho han fet tan bé que els hi hem demanat una maqueta comparativa dels estrats de vegetació del Montseny, donat que la setmana vinent hi van de colònies! Fins a la propera!