Mamma mia! quins espeleòlegs!

Divendres 26 de març del 2021, l’alumnat de 6è B de Primària de la classe “Mamma Mia” de l’Escola Miquel Martí i Pol de Sant Feliu de Llobregat, han treballat com autèntics espeleòlegs per descobrir les raons que han dut el territori del Papiol a tenir l’estructura que avui dia podem observar.

Dividits per equips de treball, han fet una petita introducció dels conceptes bàsics de geologia, com ara: escletxe, vessant, roca calcària, argila, etc. A partir d’aquí i observant el quadern de treball, han fet algunes hipòtesis de com podrien haver-se format aquestes escletxes. S’han adonat que es trobaven en una vessant amb dos tipus de substrat o material: un més blanquinós i un de més vermellós.

Després s’han dirigit cap a les zones on hi havia aquests materials i han fet tot un seguit de proves per tal de descobrir quin nom rebien aquests. Han treballat de valent per descobrir la consistència, la permeabilitat i si hi havia reacció o no en contacte amb àcid. Han acabat concloent que els materials observats eren roca calcària i argila.

Després del descans, han iniciat l’aventura de baixar a algunes de les escletxes i prendre mesures d’amplada, fondària i orientació de cadascuna d’elles per després poder comparar-les.

Finalment, a la posada en comú, han trobat la resposta de perquè i com s’havien format aquestes escletxes: Degut a la lenta degradació que pateix la roca calcària amb la lleugera acidesa de la pluja, es van creant esquerdes cada vegada més grans fins que arriben al substrat argilós. Quan això passa, l’argila es mulla i es torna pastosa, de manera que el moviment d’aquest terreny pel pes de la roca calcària i la inclinació de la vessant, fa que els blocs de roca es vagin desplaçant, provocant cada vegada més separació entre ells i les escletxes.

Degut a aquests fets, han descobert la problemàtica que pateixen les cases de la zona del Papiol que estan construïdes en aquesta mateixa vessant.

Per despedir-se, i abans d’anar a dinar, han fet el ball del Mamma Mia! que ha pogut gaudir d’un ampli públic!

Són uns espeleòlegs molt artistes!