Les Superescletxes

El dia 14 de març els alumnes de 6è de primària de l’Escola 25 de Setembre de Rubí han fet de geòlegs i geòlogues per investigar la formació de Les Escletxes del Papiol i resoldre el repte que els hi havíem plantejat: “Qualsevol terreny és bo per construir una casa?”
En primer lloc han observat que les escletxes es troben en un vessant on han diferenciat dos tipus de materials: un de superior de tonalitat clara i un d’inferior vermellós. Seguidament s’han dividit en 9 grups de treball, s’han posat el casc i han agafat tot el material necessari per a la seva investigació: martell de geòleg, cinta mètrica, brúixola i àcid clorhídric diluït. Amb tot preparat, han fet tot un seguit de proves en ambdues roques, com comprovar la seva consistència, la resistència, la permeabilitat o veure si reaccionaven amb àcid clorhídric. Han confirmat que el material superior eren roques calcàries i l’inferior argiles.

A continuació s’han endinsat en 4 de les escletxes i han mesurat la direcció, l’amplada i la profunditat de cadascuna. Han travessat algunes escletxes realment estretes com si fossin autèntics espeleòlegs. Ha sigut una experiència emocionant!

Amb totes les dades que han recollit, han fet una posada en comú i han deduït com s’havien format les escletxes. Com les roques calcàries es van degradant a causa de la lleugera acidesa que conté la pluja, durant milions d’anys les esquerdes de les roques s’han anat fent més i més grans fins arribar a permetre a l’aigua arribar a les argiles inferiors. Aquestes esquerdes cada vegada són més amples perquè les argiles fan que les roques calcàries llisquin vessant avall.

Finalment han resolt el joc de les sis diferències per conèixer la problemàtica de les cases del Papiol, que sovint també es troben afectades per esquerdes a les façanes, i han descobert diverses solucions per evitar l’aparició d’aquestes. Han arribat a la conclusió que no qualsevol terreny és apte per construir.
Han estat uns investigadors molt intrèpids i han treballat de valent! Fins aviat!