La riera de Vallvidrera a l’alçada de Can Santoi

Tot i que ens va ploure un dia, això no ha sigut obstacle perquè els nois i noies de 1r d’eso de l’Institut Frederic Mompou, de Sant Vicenç dels Horts, hagin pogut realitzar la seva tasca d’investigació sobre la qualitat ecològica de la riera de Vallvidrera. Aquesta indagació la van portar a terme en quatre dies, del 3 al 6 d’abril en grups d’uns 30 alumnes.

Després de realitzar una breu introducció al laboratori van anar a fer el treball de camp en un tram de la riera on realitzaven:

Respecte el biòtop:

– La determinació de les condicions de l’aigua mitjançant diferents paràmetres fisico-químics com són l’olor, el color, la temperatura, etc.

– Mesures de velocitat, amplada i profunditat per calcular el seu cabal.

Respecte la biocenosi:

– Identificació de la vegetació de ribera més característica de la zona.

– Recol·lecció de macroinvertebrados.

Mostra d’una fitxa identificativa que van fer.

Un cop al laboratori, els van identificar amb l’ajuda de les lupes binoculars i les fitxes d’identificació. Així  van poder determinar la qualitat de l’aigua amb el protocol IBMWP. Com en els darrers temps la puntuació obtinguda amb prou feines superava els 40 punts, la qual cosa ens indica una qualitat mediocre de l’aigua. Ens van ajudar a fer tasques de netejar, recollint les deixalles de la zona on van fer el treball de camp.

Les tasques dels alumnes no acaben amb la sortida a la riera: encara els quedarà calcular el cabal de l’aigua, relacionar els animals amb el seu nínxol ecològic i acabar d’interpretar les dades obtingudes i treure’n conclusions.

Bona feina!