Itinerari de Santa Creu d’Olorda amb companyia

Els alumnes de l’assignatura de CTMA de 1er de batxillerat de l’Institut Lluís de Requesens de Molins de Rei han realitzat l’itinerari geològic de Santa Creu d’Olorda el divendres 6 de maig de 2022.

L’itinerari el van començar des de l’escola Virolai i està constituít per 7 parades en les que es posen de manifest afloraments geològics destacables de la zona. Els alumnes treballen la composició i propietats de les roques metamòrfiques i sobretot de sedimentàries, al mateix temps que posen en pràctica diferents tècniques de camp per interpretar els processos d’erosió, sedimentació, deformació i metamorfització que han patit les roques.

La primera parada ha estat  a “La masia de Can Farrès”, on han descobert els fòssils crinoïdeus en la calcària del cobert prop de la masia i han  deduït la formació d’aqüífers captius i lliures a la font de Can Farrès que ha estat la segona parada.

La tercera parada ha estat observar fenòmens que es produeixen als vessants com la formació de solcs i xaragalls que es formen quan l’aigua de la pluja arrossega la terra. Els “bad land” són grans extensions de terra amb aquest fenòmen.

Han continuat l’itinerari fins a un espectacular plec anticlinal amb encavalcament de grans dimensions que il·lustra com actuen les forces de compressió i que formaba part de la quarta parada.

A la cinquena parada han accedit a “la cova d’or”, un conjunt de blocs fracturats dins les calcàries on es poden apreciar fenòmens càrstics així com també fòssils del Paleozoic.

En la sisena parada han pujat fins al Puig d’Olorda, i des d’allà, gràcies a una excel·lent panoràmica, han pogut interpretar el paisatge litoral, prelitoral i el delta del Llobregat. També han analitzat les roques calcàries del cim i han acabat a la Pedrera dels ocells, una antiga mina de pissarres del Silurià.

La pedrera dels ocells ha estat la setena parada, allà han pogut veure l’aflorament de les pissarres betuminoses.

En diferents pardes han utilitzat diferents tècniques per mesura la potència dels afloraments i durant el recorregut ens ha acompanyat el “Blaqui”, un bon gos que tenia ganes de companyia.

Uns extraordinària canina aventura amb la seva fantàstica i molt implicada professora Paz!