Investigació sota la pluja

Aquest dilluns 22 de maig de 2023.Els alumnes de l’assignatura de Geologia i Ciències Ambientals de 1r de batxillerat de l’Institut Joanot Martorell d’Esplugues de Llobregat han realitzat l’itinerari geològic de Santa Creu d’Olorda.

L’itinerari el van començar des de l’escola Virolai i està constituít per 8 parades en les que es posen de manifest afloraments geològics destacables de la zona. Els alumnes treballen la composició i propietats de les roques metamòrfiques i sobretot de sedimentàries, al mateix temps que posen en pràctica diferents tècniques de camp per interpretar els processos de meteorització, erosió, transport, sedimentació, deformació i metamorfització que han patit les roques.

La primera parada hem vist un torrent en petit en uns dels baixants del camí  i han pogut diferenciar tres parts: la conca de recepció, el canal de desguàs i el conus de dejecció.

La segona i tercera parada han estat  a “La masia de Can Farrès”, on han descobert els fòssils crinoïdeus en la calcària del cobert prop de la masia i han deduït la formació d’aqüífers captius i lliures a la font de Can Farrès, que ha estat la segona parada.

Han continuat l’itinerari fins a un espectacular plec anticlinal amb encavalcament de grans dimensions que il·lustra com actuen les forces de compressió i que formava part de la quarta parada.

La cinquena parada ha estat observar fenòmens que es produeixen als vessants, com la formació de solcs i xaragalls que es formen quan l’aigua de la pluja arrossega el terra. Les “badlands” són grans extensions de terra on té lloc aquest fenòmen.

A la sisena parada han accedit a “la cova d’or”, un conjunt de blocs fracturats dins les calcàries on es poden apreciar fenòmens càrstics així com també fòssils del Paleozoic.

En la setena parada han pujat fins al Puig d’Olorda, i des d’allà, gràcies a una excel·lent panoràmica, han pogut interpretar el paisatge litoral, prelitoral i el delta del Llobregat. També han analitzat les roques calcàries del cim i han acabat a la Pedrera dels ocells, una antiga mina de pissarres amb carbons del Silurià.

La Pedrera dels ocells ha estat la vuitena parada, allà han pogut veure l’aflorament de les pissarres bituminoses.

En diferents parades han utilitzat diferents tècniques per mesurar la potència dels afloraments.

El recorregut ha estat llarg, a estones amb pluja, però l’alumnat i el professorat sempre han estat animats i motivats.

1. Helena

Hem gaudit moltíssm amb la sortida. Hem pogut veure en la realitat el que hem treballat a classe i els dibuixos que surten als llibres en directe (tipus de plecs, falles, classificació de roques,etc.). També hem après conceptes nous i a fer servir el GPS, la brúixola i el clinòmetre. A més a més, que la trigonometria és útil (potser encara ens agradaren les mates…). Moltes gràcies equip del CdA de Can Santoi per ensenyar-nos i fer-nos gaudir de l’experiència! Moltes felicitats i fins la propera!