Herois del Sol

Avui divendres 27 de maig de 2022, els alumnes de 5è de l’Escola Herois del Bruc de Piera han fet tot un seguit de descobertes útils per a les nostres necessitats quotidianes. S’han desplaçat de Piera al Camp d’Aprenentatge de Can Santoi per fer una sèrie de tallers en els que han anat experimentant amb la calor i la llum solar.

Hem fet el taller El nostre amic el Sol organitzats en grups cooperatius. Un dels tallers és el de la cuina solar, que consisteix en un estri de forma parabòlica que concentra la calor al centre. Al centre hi hem ubicat una olla negre. Els grups han preparat unes pomes per cuinar-les al vapor, però bona part del matí ha estat cobert i la temperatura no ha superat els 40ºC. No s’han pogut coure, però sí que han anat mesurant l’ascens progressiu de la temperatura. Un segon taller ha consistit en muntar unes col·lectors solars de fusta amb una coberta transparent, i al seu interior, hi hem posat una mànega que prèviament hem emplenat amb aigua. Hem experimentat amb tres col·lectors iguals, però un d’ells l’hem deixat sense coberta de vidre, l’altre amb un vidre i el tercer amb dos. Per què ho hem provat? Per veure l’efecte de cobrir o no cobrir les mànegues negres del seu interior. Vàrem comprovar que el col·lector solar amb un vidre assolia una temperatura més alta. La calor del sol no ha afavorit gaire veure les diferències, però sí que hem vist que la coberta afavoreix l’efecte hivernacle i s’escalfa més l’aigua de la mànega.

En el tercer taller hem provat de fer funcionar un petit ventilador solar amb una placa fotovoltaica. Han funcionat tots, encara que la llum no era gaire intensa. Durant el muntatge hem comprovat que el corrent elèctric necessita circular pels cables, i posant un interruptor en mode “circuit obert”, hem descobert que el ventilador no funciona perquè els cables deixen d’estar en contacte. També han pogut “canviar el sentit de gir” del ventilador solar canviant els cables del lloc a s’alimenta el motor.

En fi, han après tota una sèrie de descobertes, d’utilitats, de paraules noves i de les tecnologies amb el Sol.

Uns veritables “Herois del Sol”