Explorem la qualitat de la riera

A les acaballes de curs i en plena onada de calor, aquest dijous dia 16 de juny de 2022, els nens i les nenes de 5è de l’Escola Els Pins de Cornellà de Llobregat han vingut a explorar la qualitat de l’aigua de la riera. S’han desplaçat de l’escola al bell mig del Parc Natural de Collserola per conèixer els ecosistemes de la riera de Vallvidrera a prop de l’antiga masia de Can Calopa de Baix, a la Rierada de Molins de Rei. Els mestres de l’escola en coordinació amb el Camp d’Aprenentatge de Can Santoi, els hem facilitat nous aprenentatges.

Sabien molt bé com explorar la riera. Hem començat per explorar les propietats de l’aigua, tal com la temperatura, l’olor, la terbolesa, la presència d’escuma i la direcció del corrent d’aigua. També han mesurat el cabal a partir de l’amplada, la fondària, la velocitat de l’aigua. L’aigua de la riera tenia una temperatura de 17ºC, mentre que la de l’aire ja en tenia 30ºC a l’ombra dels verns i els oms.

Després han identificat els vegetals del bosc de ribera, en el que han descobert l’om, el vern, el freixe, la cua de cavall, el créixens i el càrex.

Tot seguit s’han disposat a capturar animals aquàtics de la riera. Han trobat les gambetes d’aigua dolça, el cargol de fang, l’espiadimonis, l’efímera, el grill d’aigua, el sabater, la mosca negra, el barretet i el peix barb cua roja. Tots aquests animals, estudiats des de la biologia, han après que són bioindicadors de la qualitat de l’aigua. El resultat és que tot i haver la diversitat que hem trobat, la qualitat de l’aigua és dolenta. I és que al llarg dels anys han anat desapareixent aquells animals més sensibles a la contaminació.

En conjunt, els nens i nenes de 5è de l’Escola Els Pins ens han dit que han perdut la por als insectes i els ha agradat molt explorar la vida que hi ha a la riera.

A seguir, exploradors!