Experimentem amb el nostre amic amagat el Sol!

Dijous 24 de març de 2022 les classes de 5è A  “Lauren Potter” i de 5é C  “Nancy Wake”  de l’Escola 25 de Setembre de Rubí han realitzat  una activitat per aprendre diferents maneres d’aprofitar l’energia solar tot i que el principal protagonista, el nostre amic el Sol, no ha volgut aparèixer.

Hem començat compartint tot el que sabien al voltant de les diferents radiacions que emet el Sol i amb quines d’aquestes anaven a treballar. Llavors han realitzat els següents tallers:

Taller fotovoltaic:  els nens i les nenes han muntat senzills circuits elèctrics amb petites plaques fotovoltaiques que els hi han proporcionat l’energia elèctrica necessària per fer funcionar un petit ventilador. Com el dia estava molt ennuvolat han utilitzat làmpades per comprovar el funcionament.

Taller per esclafar aigua: en aquest cas han muntat tres col·lectors solars per tal de comprovar l’efecte hivernacle que fan les tapes de plàstic transparent. Han fet tres variants: un col·lector no tenia tapa, un altre en tenia una i l’altre dues cobertes. Després d’elaborar diferents hipòtesis sobre la influència de les tapes,  han comprovat quin disseny havia incrementat més la temperatura comparant la temperatura de l’aigua al principi i després de deixar-los una hora exposats al Sol. Tot i el petit augment de temperatura degut als núvols han comprovat que la coberta de plàstic  provoca l’efecte hivernacle i escalfa més l’aigua que no pas el col·lector sense tapa.

Taller de cuina solar: per aquest taller els alumnes han aprofitat l’energia calorífica del Sol per fer unes pomes al forn, utilitzant una cuina solar parabòlica. La concentració de calor que aconsegueix la parabòlica ha permès escalfar una mica l’aigua de l’olla i les pomes s’han començat a cuinar. En aquest cas també han experimentat dues variants utilitzant una olla negra i una blanca per provar l’efecte que fa el color en la cocció solar. Una vegada ben orientada la parabòlica solar per tal d’aprofitar al màxim els raigs solars, han anat prenent dades de com augmentava la temperatura amb el temps. Finalment l’olla negra s’ha escalfat una mica més que la blanca.

Per acabar l’activitat han agafat el rol de professors i professores per explicar el taller que havien fet als companys que havien realitzat un altre taller.

Han sigut uns investigadors molt treballadors, hem acabat l’activitat explicant tot el que havien après al voltant de l’energia del Sol.

Fins la propera!