Estudiem l’ecosistema de la riera de Vallvidrera

Els alumnes de 4t ESO de l’Institut Joan Boscà de Barcelona han estat el dia 8 de maig investigant l’ecosistema de la riera de Vallvidrera al voltant de Can Santoi.

S’ha fet una breu introducció de la zona on s’ubica la riera per tal de conèixer la zona de treball. Seguidament han aportat idees de que podrien investigar, tant en relació amb els éssers vius (biocenosi) com en relació al medi físic (biòtop).

S’han dividit en petits grups de treball i han revisat el material necessari pel treball de camp.

Han anat fins la riera a la zona de la font de l’arbre caigut i han començat el treball de camp fent mesures de paràmetres ambientals com: temperatures de l’aire i  de l’aigua, la qualitat de l’aigua ( a partir de l’olor, color i presència d’escuma). També han calculat la velocitat mitjana del corrent i la fondària de la riera en seccions. Amb aquestes dades posteriorment podran calcular el cabal fent servir els programes de suport disponibles al web de Can Santoi. També han agafat mostres d’aigua per mesurar al laboratori el pH, concentració de nitrats i concentració d’ oxigen dissolt. Aquestes anàlisi formaran part de la campanya d’inspecció de primavera del Projecte Rius.

Posteriorment han reconegut diverses plantes que formen el bosc de ribera que envolta la riera i finalment han capturat invertebrats aquàtics.

Un cop al laboratori han utilitzat la lupa binocular per veure amb més detall les característiques anatòmiques dels macroinvertebrats capturats. Amb l’ajut de fitxes de suport han pogut identificar totes les espècies, descobrir característiques de les diverses espècies i esbrinar el seu índex biològic.

Amb totes les seves investigacions han descobert en quin estat de conservació es troba la riera. Posteriorment s’han tornat a alliberar tots els animalons a la riera sans i estalvis.

Felicitats perquè han gaudit investigant i amb la seva feina han col·laborat amb el Projecte Rius.

1. Pilar Tarancón

Ha estat una sortida molt interessant . Els alumnes s’han implicat molt i estan molt satisfets. Creuen que s’ha de recomenar per l’any vinent. És necessari poder treballar la branca d’ecologia fora de l’aula i aqui és posible. Els monitors són molt agradables i competents. La valoració per part nostre és molt positiva.