Estudiem l’ecosistema de la riera de Vallvidrera

Avui hem rebut la visita de l’alumnat de 1r i 2n de Batxillerat de l’Institut Francesc Ferrer i Guàrdia de Sant Joan Despí per fer un estudi limnològic de la riera de Vallvidrera a l’alçada de Campreciós.

Primer han contextualitzat l’àrea a estudiar calculant la superfície de la conca hidrogràfica i esbrinant de quins materials geològics està formada. Després han preparat el material necessari per dur a terme l’estudi de camp dels paràmetres fisicoquímics (biòtop) i de la biodiversitat (biocenosi), per poder determinar la qualitat de l’aigua de la riera!

A la riera, han recollit les dades per equips (coordenades, temperatures, fondària, velocitat, transparència, olor, granulometria…) i han capturat macroinvertebrats aquàtics que ens serveixen com a bioindicadors (efímera, espiadimonis, limnea, barretet, gamba d’aigua dolça, etc). També han valorat l’estat de conservació de la vegetació del bosc de ribera.

Al laboratori han pogut acabar de calcular paràmetres com la duresa, conductivitat, mineralització, concentració de nitrits i fosfats, pH i oxigen dissolt amb l’ajuda dels kits de valoració Projecte Rius.

Han estudiat els macroinvertebrats capturats amb l’ajut de lupes binoculars i fitxes identificatives que determinaven el seu índex biològic. Amb tota aquesta informació fisicoquímica i biològica han determinat la qualitat de l’aigua en base al protocol IBMWPC, que ha donat un resultat mediocre.

Els alumnes han estat molt participatius i han actuat com a bons científics.

A més, en acabar tot l’estudi han pogut alliberar sans i estalvis els macroinvertebrats capturats al seu hàbitat on seguiran el seu cicle de vida!