Estades de 1r d’eso del CE Joan XXIII

Durant dues setmanes consecutives de març, els 4 grups de 1r d’ESO del Centre d’Estudis Joan XXIII de l’Hospitalet de Llobregat han fet estada al Camp d’Aprenentatge. En dos dies d’intens treball han portat a terme diferents activitats relacionades amb l’estudi i la investigació de la qualitat ecològica de la riera de Vallvidrera i amb l’ús de la tecnologia GPS per a la preparació i la realització d’itineraris de muntanya.

8El primer dia està dedicat al treball de la riera.
Després de les presentacions inicials, definim els objectius d’investigació i organitzem les tasques i el material a utilitzar. Al matí es porta terme el treball de camp que consisteix en l’observació de l’entorn de la riera i la mesura de diferents paràmetres significatius: temperatura de l’aigua, càlcul del cabal, qualitats organolèptiques de l’aigua…. També es recull una mostra controlada dels animals que viuen a la riera, especialment dels macroinvertebrats que ens serviran d’indicadors biològics de qualitat de l’aigua.

caenidae1A la tarda, els alumnes observen, descriuen i identifiquen els animals trobats i després, entre tots, determinen la qualitat de l’aigua mitjançant els mateixos criteris i protocols que utilitza l’Agència Catalana de l’Aigua, concretament l’índex BMWPC.
En totes les estades el resultat de la qualitat de l’aigua ha estat mediocre, tot i que amb certes diferències en el nombre i els tipus d’invertebrats recol·lectats. Voldríem remarcar que en dues de les estades els alumnes van trobar un tipus d’efímera que fins ara no l’havíem observat mai a la riera: uns exemplars de la família dels cènids. Felicitats per la troballa!

El treball del segon dia el centrem en la tecnologia GPS. En primer lloc, a l’aula, els alumnes dissenyen sobre un mapa digital l’itinerari circular proposat que després seguiran a peu i que es transmet en forma d’arxiu als aparells GPS. mapaitienerarigpsSeguidament es realitza un breu recorregut de forma conjunta per a familiaritzar-se amb l’ús dels GPS. Després, cada grup segueix la ruta que ha dissenyat prèviament a l’ordinador i que està desada al GPS. Els grups surten en un interval de 5 minuts aproximadament. A més de seguir correctament les indicacions de la ruta que els indica el GPS han de realitzar una sèrie de proves relacionades amb l’observació de l’entorn i amb algunes tècniques d’orientació amb brúixola.

Un cop tots els grups han realitzat l’itinerai, es retorna a Can Santoi i cada grup descarrega a l’ordinador el track gravat durant l’excursió. El track és un arxiu que conté molta inforrnació de l’itinerari: distància recorreguda, velocitat de marxa, pendents, temps, etc. Es pot visualitzar el recorregut sobre el mapa i també obtenir una imatge del perfil altimétric. Els alumnes generen i desen aquestes imatges per a poder fer un treball posterior al centre.

Han estat unes estades molt profitoses amb una mica de pluja en alguna, però que no ens ha impedit portar a terme les activitats previstes. A part d’algun mal de panxa, algun esquinç i d’un grup que es va perdre una estona durant l’itinerari amb el gps, tot ha anat molt bé.

Fins a la propera!