Escletxats al Papiol!

L’alumnat que cursa Ciències de la Terra i Medi Ambient a 2n de Batxillerat en l’Institut Lluís de Requesens, ha vingut aquest dilluns 20 de març de 2023 des de Molins de Rei fins al Papiol per conèixer Les Escletxes i estudiar els processos de vessant i els riscos naturals associats a aquest fenomen.

Només arribar s’han situat geogràficament amb el GPS i han diferenciat els materials superiors dels inferiors que es veien a simple vista. Després, dividits en quatre equips de treball i amb el material que duien a cadascuna de les motxilles de camp, han analitzat la consistència, la impermeabilitat, la ductilitat i la presència de carbonats en ambdós materials. Amb l’ajuda d’una taula dicotòmica han identificat els materials superiors com a calcàries fossilíferes i els inferiors com a argiles.

Després d’esmorçar han pres diferents mesures de 5 escletxes principals: direcció, inclinació, profunditat i els desplaçaments horitzontal i vertical. Amb totes les dades recollides han pogut elaborar un model teòric de com s’havien pogut formar, analitzant els fenòmens impulsors i de resistència.

També han observat fòssils marins i han detectat que alguns arbres presentaven una morfologia del tronc visiblement corbada a causa d’un altre moviment de lliscament, però aquest cop per reptació o creep.

Finalment, tenint en compte l’impacte que té aquest fenomen a les infraestructures del poble del Papiol, han calculat el risc que suposa aquest procés de vessant en les façanes de les seves cases tenint en compte el cost dels béns exposats, la vulnerabilitat i la probabilitat dels danys o període de retorn.

Han gaudit molt travessant d’una esquerda a una altra mentre aprenien sobre la geologia i els riscos de vessant. Fins aviat futurs geòlegs i geòlogues!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>