Els “viatgers” i les “viatgeres” descobreixen la matèria orgànica

Aquest dimarts 18 de febrer de 2025, hem rebut la visita dels alumnes i les alumnes de 4t de primària de l’Escola Pública Escola Nova de Cervelló que han vingut a realitzar el projecte del cicle de la matèria al Camp d’Aprenentatge Can Santoi.

A primera hora han començat reflexionant sobre qüestions relatives a la matèria que podem trobar a qualsevol ecosistema. Tots junts han après a diferenciar els tipus de matèria orgànica (viva i morta) i per quins processos és transformada en matèria inorgànica, la qual pot ser reutilitzada per constituir matèria orgànica viva. El reciclatge de matèria que té lloc a la natura és un bon exemple a seguir, de manera que l’ésser humà pot reproduir alguns d’aquests processos per aprofitar les deixalles orgàniques.

A continuació, s’han organitzat en petits equips de treball i han començat l’activitat pràctica, que constava d’una gimcana de la natura i d’un taller de compostatge:

La gimcana de la natura consistia en trobar 6 punts al bosc on descobrir el transcurs natural de la matèria i resoldre algunes qüestions. Han observat elements com fullaraca en diferents estats de descomposició, diferents invertebrats del sòl, fongs, diferents cranis de consumidors primaris i secundaris, restes orgàniques, així com algunes deixalles domèstiques.

El taller de compostatge permet demostrar que la brossa orgànica domèstica es pot fer servir per obtenir un producte molt beneficiós per a les plantes: el compost. Han col·laborat triturant restes vegetals de l’entorn amb una biotrituradora, tot barrejant-les amb restes de menjar i aigua i abocant la mescla al compostador. Fent això s’aconsegueix accelerar el procés que té lloc a la natura per part dels organismes descomponedors.

Enhorabona per la vostra motivació! Fins aviat!

1 comentari a “Els “viatgers” i les “viatgeres” descobreixen la matèria orgànica”

  1. Ens ho hem passat genial i hem après molt! Gràcies al Jairo i al Miquel que ens han acompanyat en l’activitat. Tornarem segur, el curs vinent, a fer projectes mediambientals a Can Santoi. A més, us hem de dir que ens hem sentit com a casa, sou súper bons amfitrions 😉

    Les viatgeres i els viatgers de 4t de L’Escola Nova.

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Desplaça cap amunt
Ves al contingut