Els “Mestres de l’Art Bonsai” investiguen la qualitat de la riera

Aquest dimarts 28 de març de 2023 ens han vingut a visitar els Mestres de l’Art Bonsai, els/les alumnes de la classe de 5è A de l’Escola Castell Ciuró de Molins de Rei. El seu propòsit era el d’investigar la qualitat de la riera de Vallvidrera a la zona de La Rierada.

Primer han fet una petita introducció on han exposat quines serien algunes de les característiques de la riera que caldria estudiar per conèixer el seu índex biòtic i així poder determinar-ne el seu estat ecològic. Han entès que, per avaluar aquest ecosistema, calia analitzar tant els factors abiòtics (biòtop) com els biòtics (biocenosi). Seguidament, s’han dividit en quatre grups de treball, han revisat tot el material necessari per dur a terme el seu estudi i s’han apropat fins a Can Castellví.

Arribats a la riera, els grups han començat a prendre mesures de la temperatura ambient i de l’aigua, del sentit, l’amplada, la fondària i la velocitat del curs fluvial, i d’altres propietats organolèptiques de l’aigua. Després s’han fixat en els arbres i plantes que formen el bosc de ribera en aquest tram i han conclòs el seu estudi capturant una bona mostra d’invertebrats aquàtics amb l’ajuda dels salabrets i els pinzells: espiadimonis, barretets, cargols de fang, gambetes d’aigua dolça, efímeres, planàries, larves de mosca negra, una típula, un cuc de terra i un escorpí d’aigua.

Per últim han tornat al Camp d’Aprenentatge per aconseguir identificar-los amb l’ajuda de lupes binoculars i fitxes de suport. Amb tot això han pogut avaluar la qualitat de l’aigua de la riera de Vallvidrera i s’han sorprès quan els valors l’han catalogat com a “malalta (qualitat mediocre)”. Arrel d’aquestes conclusions han reflexionat sobre el nostre impacte en aquest i altres ecosistemes conscienciant-se de la importància de mantenir-los nets.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>