Els mestres de la vegetació

L’alumnat de 4t d’ESO de lInstitut Francesc Macià de Cornellà de Llobregat ha vingut avui, 13 d’abril de 2023, a realitzar un estudi per conèixer quines són les comunitats vegetals que viuen a cada vessant de la riera de Vallvidrera.

Han començat plantejant les seves hipòtesis inicials sobre quines serien les diferències que observarien a cadascun dels vessants. Quines condicions ambientals caracteritzarien cada vessant? Quins trets presentarien les plantes segons aquestes condicions? Podríem considerar-les dues comunitats vegetals diferents?

S’han organitzat en 6 grups de treball i han agafat tot el material necessari per dur a terme les seves investigacions al camp. La meitat dels grups ha anat al vessant de solell i la resta al d’obaga. Una vegada a la zona d’estudi, han mesurat diversos paràmetres ambientals com ara la temperatura ambient, la del sòl, la humitat relativa, la intensitat de la llum, la velocitat del vent i l’orientació del vessant.

Després han fet un inventari de les 10 plantes més representatives de cada vessant omplint una fitxa descriptiva per cadascuna d’elles. Per acabar, han agafat mostres de fulles fresques per assecar-les, poder esbrinar la proporció d’aigua present en el pes de les fulles humides i comparar-la amb la de les fulles seques.

Amb totes les dades recollides han pogut validar o refutar les seves hipòtesis inicials i així deduir el nom de la comunitat vegetal que caracteritza cadascun dels dos vessants. Un cop a l’institut, juntament amb els recursos del CdA, podran elaborar un perfil de la vegetació i diversos gràfics comparatius.

Aquesta experiència els ha servit per posar en pràctica el mètode científic i posar-se en la pell d’un veritable investigador botànic. Molt bona feina i fins ben aviat!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>