Els coloms del Llibertat a Les Escletxes

Aquest matí, els alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Escola Llibertat de Badalona ha vingut a endinsar-se a Les Escletxes del Papiol per tal d’investigar i entendre el fenomen geològic que les ha originat. Han començat l’activitat amb una breu explicació i han conclòs que es podien distingir dos materials ben diferents a simple vista: un de superior de color més clar i un d’inferior més vermellós. Sense pensar-s’ho dues vegades, s’han posat el casc de geòleg i han agafat el material necessari per analitzar-los: un martell de geòleg, la cinta mètrica, una brúixola, unes ulleres de protecció i l’àcid clorhídric diluït.

Un cop a la zona d’estudi, per descobrir de quins materials es tractava, han visitat dos afloraments i li han fet tot un seguit de proves a ambdues roques: han comprovat la seva consistència, la permeabilitat i han vist si reaccionaven amb l’àcid clorhídric, per constatar la presència de carbonat càlcic. Finalment han confirmat que el material superior estava format per roques calcàries i que els materials inferiors eren argiles continentals.

A continuació s’han endinsat en 4 escletxes i han mesurat la direcció, l’amplada i la profunditat de cadascuna. Han travessat algunes escletxes realment estretes com si fossin espeleòlegs i s’ho han passat d’allò més bé!

Per concloure, s’han posat en comú les dades de tots els grups i han acabat deduint com s’han format Les Escletxes. Han arribat a la següent conclusió: com què les roques calcàries es degraden a causa de l’aigua de la pluja, lleugerament àcida, aquest efecte durant milions d’anys ha provocat que les esquerdes de les roques calcàries s’anessin eixamplant i aprofundint fins permetre a l’aigua arribar a les argiles inferiors. Com les argiles són impermeables, l’aigua fa que es tornin toves, i això juntament amb el pendent ha provocat que les calcàries llisquin vessant avall fins a formar el fenomen geològic que veiem avui dia.

Tot i haver arribat una mica cansats després d’un llarg viatge ple d’imprevistos heu fet una gran tasca, fins ben aviat!