El Sol, la calor i l’aigua

Aquest matí ben assolellat l’alumnat de 5è A i B de l’Escola 25 de Setembre ha vingut des de Rubí per realitzar el projecte El nostre amic el Sol al Camp d’aprenentatge Can Santoi. En una breu introducció han entès què ens aporten els rajos solars a partir de les ones electromagnètiques que rebem i han identificat els noms de les principals tipus de radiació: la radiació infraroja, la radiació ultraviolada, la llum visible i els rajos X.

A continuació s’han dividit en 6 grups i han participat en tres tallers diferents: la cuina solar, els col·lectors solars i la producció d’electricitat amb les plaques fotovoltaiques.

Amb la cuina solar, han comprovat que la forma parabòlica és la que permet concentrar els raigs del Sol en un únic punt, cosa que no permet la forma esfèrica. En aquest mateix punt és on han col·locat una olla negra amb dos dits d’aigua per elaborar una recepta bonísima amb les pomes que ens han portat: “pomes al forn amb sucre i canyella“. Amb el termòmetre han anat mesurant la temperatura cada 10 minuts i en algun moment ha arribat a ser de 92ºC! També han pres consciència de la utilitat que tenen aquestes cuines tant senzilles a llocs amb pocs recursos energètics.

Del taller de producció d’electricitat amb les plaques fotovoltaiques han après que representen una bona oportunitat per anar canviant el nostre patró de consum, passant dels combustibles fòssils a les energies renovables. De fet, han construït un petit circuit per veure com la llum del Sol es pot transformar en un corrent elèctric capaç de moure un petit molinet.

El darrer taller ha consistit en muntar uns col·lectors solars a partir d’unes capses de fusta ja preparades, uns aïllants a l’interior i una mànega negra amb aigua. Han muntat tres prototips idèntics, però amb diferent nombre de vidres de cobertora: un sense vidre, un altre amb un vidre i un tercer amb dos vidres. Aquest experiment els ha servit per comprendre que podem aprofitar la calor que ens proporciona la radiació solar per escalfar aigua i que els vidres són imprescindibles per recrear un efecte hivernacle al col·lector.

Esperem que us agradin molt les pomes, fins ben aviat!