El pi blanc ens parla de la seva edat

Aquest dimecres dia 8 de febrer de 2023, l’alumnat de 1r i 2n de batxillerat de l’Institut Joan Oró de Martorell ha realitzat una indagació per conèixer la biomassa i producció d’un bosc de pi blanc als boscos de Collserola, amb l’assessorament del Camp d’aprenentatge de Can Santoi.

Han aplicat tècniques i procediments de l’ecologia forestal amb l’objectiu de poder establir mesures de gestió i aprofitament. Per la presa de dades, han escollit quatre parcel·les de 20 x 20 m al costat del Camp d’aprenentatge. Han fet la caracterització topogràfica obtenint les coordenades UTM, el pendent i l’orientació solar amb diferents tècniques (GPS, brúixola, mapes i càlculs trigonomètrics).

Després de conèixer bé la parcel·la han procedit a numerar tots els pins i han calculat el volum dels troncs, des de la base fins la capçada. Per això han emprat càlculs dels diàmetres i la trigonometria per a les alçades. Finalment, s’han seleccionat els arbres més representatius dels diferents diàmetres per a obtenir-ne els cores, amb la finalitat de conèixer l’evolució del creixement del pi blanc durant els darrers 5 anys a partir dels anells de creixement.

Amb el suport de diversos fulls de càlcul han extret dades com la biomassa, la producció i la productivitat del bosc per així poder extreure conclusions de l’estat del bosc i elaborar possibles propostes de gestió.

Han treballat amb entusiasme i han demostrat tenir molt bones maneres per la ciència.