El Circ Solar de 5è

Aquest dijous dia 2 de juny e 2022, les noies i els nois de 5è de l’Escola Santa Maria de Cervelló, que enguany han escollit noms del món del CIRC, han fet el taller El nostre amic el Sol per a descobrir aplicacions amb l’energia renovable que ens proveeix. Ens hem trobat al Camp d’Aprenentatge de Can Santoi per fer tres tallers d’experimentació amb la calor i la llum solar.

L’escola ha organitzat les activitats en grups cooperatius. En un dels tallers hem cuinat pomes al forn amb l’escalfor del sol gràcies a una cuina solar parabòlica, un estri semicircular que concentra la calor al centre. Hem fet dos proves, una amb una olla negre i una altra amb una altra olla igual però blanca. Hem volgut experimentar quina permetia coure millor les pomes que hem preparat al forn. Els resultats obtinguts han coincidit amb les hipòtesis que els propis alumnes han fet Hem obtingut uns 70 ºC amb l’olla blanca i més de 80ºC amb la negre.

Un segon taller ha consistit en muntar unes col·lectors solars per a escalfar aigua potable. Són de carcassa de fusta amb una coberta transparent, i al seu interior, hi hem posat una mànega que prèviament hem emplenat amb l’aigua. Hem experimentat amb tres col·lectors iguals, però un d’ells l’hem deixat sense coberta de vidre, l’altre amb un vidre i el tercer amb dos. Per què ho hem provat? Per veure l’efecte de cobrir o no cobrir les mànegues negres del seu interior. Hem comprovat que ha funcionat millor el col·lector solar amb dos vidres.

Avui ha fet molta calor i és probable que els dos vidres hagi afavorit que la calor es guardi millor al seu interior es guardi millor al seu interior.

En el tercer taller hem provat com la placa fotovoltaica transforma la llum solar amb corrent elèctric i hem fet funcionar un ventilador solar. Durant el muntatge hem comprovat que el corrent elèctric necessita circular pels cables conductors, i posant un interruptor en mode “circuit obert”, hem descobert que el ventilador no funciona perquè els cables deixen d’estar en contacte. També han pogut “canviar el sentit de gir” del ventilador solar canviant els cables del lloc a on s’alimenta el motor.

Els nois i noies del Circ de 5è han après a cuinar amb el sol, a muntar circuits elèctrics i a escalfar aigua amb el Sol.

Un Circ d’aprenents!