Com sabem el temps que farà demà?

Aquest dimecres dia 19 de gener, els nens i les nenes de quart de l’Escola Estel de Molins de Rei han vingut al Camp d’Aprenentatge de Can Santoi a aprendre a elaborar les previsions meteorològiques amb l’activitat Quin temps fa?. El grup, que aquest curs s’han interessat  “pels anys 80“, s’han familiaritzat amb els aparells meteorològics propis d’aquesta època, però també dels més moderns, instal·lats a l’estació meteorològica digital i en xarxa.

Hem començat pel taller de sensacions, a on hem pogut comparar amb les nostres mans la temperatura de l’aire, l’aigua i el sòl. Ens hem adonat que podem notar el fred d’avui des cada un d’aquests elements, posar paraules a les sensacions no ens ha costat, però sí endevinar la temperatura numèrica real.

Amb el segon taller, la gimcana d’aparells meteorològics, hem après a llegir els termòmetres, el pluviòmetre, l’anemòmetre i el penell. Aquí sí que les lectures i les unitats són iguals per a tothom.

Després hem compartit la visita de la caseta meteorològica, que resulta que és idèntica a la que tenen a la mateixa escola. Ara bé, hem vist alguns aparells més, però tots analògics. No ens hem quedat aquí i hem pogut veure l’estació meteorològica digital dalt d’un suport a la part més alta de la casa de colònies. Bé, de lluny sols hem vist un aparell compacte amb l’anemòmetre i el penell. Això sí, la dades les hem vist en temps real en pantalla i estan compartides a la xarxa Edumet.

Tot plegat, hem hagut de fer un salt molt gran per entendre com es fan les previsions. Els aparells meteorològics, ja siguin analògics o digitals ens donen dades, que sumant les de totes les estacions meteorològiques i les imatges dels satèl·lits ens permeten fer la previsió per l’endemà.

Els nens i nenes de quart han vist mol clar que si d’alguna cosa ens serveix la meteorologia, és per ajudar a les persones a que ens organitzem i evitem riscos segons el temps que farà. I així, hem organitzat un estudi de gravació del temps i n’hem editat la previsió audiovisual. Hem après i n’hem gaudit.