Alumnes de 4t d’ESO han fet de geòlegs

El dijous 22 i divendres 23 d’octubre aquests alumnes de l’institut Joan Oró de Martorell van fer un estudi geològic de les roques sedimentàries de Pallejà.

Van fer un recorregut de pujada de 100 metres de desnivell on en cada un dels tres afloraments van recollir tot un conjunt de dades per reconèixer les diferents roques, el mineral més abundant i per poder establir finalment la història geològica de la zona.
Així aprenent a utilitzar diferents eines de cada parada van realitzar el següent:IMG_2877

– Trobar les coordenades i l’altura amb el GPS
– Mesurar la potència de cada aflorament utilitzant tècniques diferents: teorema de Thales, clinòmetre i corbes de nivell.
-Descriure i dibuixar proporcionalment l’aflorament i un detall de la roca.
-Trobar amb l’ajuda del clinòmetre i una brúixola la inclinació i sentit de cabussament.
-Mesurar el promig del gruix dels estrats.
-Observar les estructures presents en cada aflorament: laminació paral·lela, laminació creuada, bioturbació o granoclassificació.

SED_Ins_J_OroDesprés, per identificar la roca van picar amb un martell de geòleg per valorar la presència de pàtina, la compacitat de la roca i van posar unes gotes d’àcid clorhídric diluït per valorar la naturalesa carbonàtica. Amb aquestes dades i l’observació d’algunes característiques de la roca la van classificar a partir d’una  taula dicotòmica.
Un cop van saber el nom de la roca van aplicar l’escala de Mohs amb l’ajut d’un kit per descobrir quin és el mineral més abundant en cada una de les roques.
Finalment amb la informació que hi havia a l’annex del dossier van deduir l’ambient sedimentari on s’havia dipositat cada material i la paleolatitud on es trobava la localitat quan es van formar les roques.

Per acabar van valorar tota la història geològica que va fer possible la formació d’aquests afloraments i van deduir que van començar en un ambient de riu torrencial i a mida que s’anaven acumulant els sediments es corresponien a ambients d’aigües més tranquil·les, per acabar en un ambient marí somer.

Esperem que hagi estat una sortida molt profitosa!

Més informació de l’activitat

1. Paz Monserrat Revillo

Aconsello molt aquesta sortida. L’itinerari és molt apropiat pels alumnes de quart. Els alumnes i els professors que els vam acompanyar vam aprendre molt i a més vam gaudir de la excel.lent feina del Carles i la Engràcia , que fan la seva tasca amb molta professionalitat i esperit didàctic.