“Àgora dels sabaters”

El dimarts 5 d’abril de 2022 els infants de 6è B de la classe “Àgora”  lEscola Madorell de Molins de Rei van indagar a l’ecosistema de la riera de Vallvidrera per conèixer la qualitat de l’aigua amb el Camp d’aprenentatge de Can Santoi. Els estudiants, amb els seus docents, estan interessats en aquest exemple d’ecosistema de la seva localitat.  El lloc que hem escollit és al tram de la riera pròxim una font i a un arbre caigut. Aquesta riera és la única de Collserola que porta aigua durant tot l’any a la major part del seu curs.

Els estudiants s’han implicat al màxim a observar tots els detalls del bosc de ribera, de l’aigua i dels invertebrats que han trobat. La recerca que han fet s’ha iniciat amb el repte de trobar la qualitat de l’aigua a partir del mètode dels indicadors biòtics.

L’estudi de l’ecosistema de la riera s’ha diferenciat en dues parts: la primera, l’estudi dels aspectes físics i la segona, la captura i identificació dels macro invertebrats. A nivell de paràmetres físics, han recollit : la temperatura de l’aigua i de l’aire, transparència, color i olor de l’aigua i  la velocitat. L’estudi de la dels éssers vius ha consistit en identificar la vegetació de ribera i fer una captura d’animals, mirant de no alterar gaire el fons de la riera. Han trobat un nombre considerable d’organismes, molts d’ells en fases vitals juvenils: espiadimonis, cargol de fang, gamba d’aigua dolça, barretet i sabater. Posteriorment els han observat i classificat al laboratori. La identificació els ha permès aplicar l’índex biòtic que porten associat, essent de l’1 al 10, de menys a més qualitat. La recerca coneguda d’aquests organismes proporciona una senzillesa i una alta fiabilitat per determinar la qualitat de l’ecosistema de la riera.

La suma dels índex biòtics dels organismes de la riera inspeccionada aquest dia ens ha proporcionat un valor de 30 (interval de 0 a 120), resultant una qualitat de l’aigua no gaire bona. Els estudiants han reflexionat sobre la utilitat d’aquests indicadors i de la importància de preservar la biodiversitat dels ecosistemes. Tot l’equip n’ha gaudit i continuaran l’aprenentatge a l’escola.