A la recerca d’invertebrats

Els alumnes de 2n d’ESO A i B de lEscola Isabel de Villena d’Esplugues de Llobregat han vingut els dies 16 i 18 de gener al Camp d’aprenentatge de Can Santoi amb el propòsit d’estudiar a fons l’ecosistema de la riera de Vallvidrera per poder conèixer quina és la qualitat de les seves aigües a partir del mètode dels indicadors biòtics.

Han començat l’activitat amb una breu introducció amb l’objectiu de descriure els principals indicadors que farien servir en el seu estudi: els corresponents als paràmetres que reflecteixen les propietats fisicoquímiques del biòtop i els dels macroinvertebrats que conformen la biocenosi, a partir de la seva captura i identificació. Després s’han organitzat en grups de treball, s’han calçat les botes d’aigua i han agafat tot el material necessari. Del biòtop, han recollit els valors dels paràmetres següents: temperatura de l’aigua i de l’aire; transparència, color i olor de l’aigua; la velocitat i el cabal del flux hidrodinàmic. L’estudi de la biocenosi ha consistit en fer una recol·lecció de macroinvertebrats aquàtics, mirant de no alterar gaire el fons de la riera.

Han trobat un nombre considerable d’organismes: espiadimonis, cargols de fang, gambes d’aigua dolça, barretets, díxids, efímeres, cucs de terra, frigànies, planàries, larves de mosca negra, sabaters, una típula i fins i tot una libèl·lula! Després, al laboratori, els han observat i classificat amb l’ajut de les lupes binoculars, anotant el seu índex biòtic associat.

La suma dels índex biòtics dels organismes presents en el tram de riera inspeccionat els ha proporcionat uns valors de 51-52 (dins d’un interval de 0 a 120), resultant una qualitat de l’aigua mediocre. Els estudiants han reflexionat sobre la utilitat d’aquests indicadors i la importància de preservar la biodiversitat dels ecosistemes.

Han gaudit força de tenir tan a prop aquest entorn natural del Parc Natural de la Serra de Collserola. Fins aviat!

1. Teresa Gotsens

Aquest any l’escola ha tornat a Can Santoi a estudiar la riera de Vallvidrera. És una activitat que permet als alumnes capturar invertebrats i observar-los amb una lupa binocular. La troben interessant i en gaudeixen molt.