Descobrim el misteri de les Escletxes del Papiol

Dijous 10 de juny, l’alumnat de la classe 6è B “Seré els teus ulls en el camí” de l’Escola 25 de Setembre de Rubí han fet de geòlegs/gues per investigar la formació de les Escletxes del Papiol.

Primer de tot han après que són les Escletxes i han fet algunes suposicions de com podrien haver arribat a formar-se. Han observat que estan situades en un vessant i també la presència de dos tipus de materials diferents, un superior de color blanquinós (és on trobem les Escletxes) i un inferior de color vermellós.

Llavors han hagut d’identificar-los, i per fer-ho han realitzat un seguit de proves en les dues roques, com comprovar la consistència, la permeabilitat o veure si reaccionava amb l’àcid clorhídric. A partir dels resultats que han obtingut han pogut saber que el material superior són roques calcàries i l’inferior són argiles.

Després d’haver agafat forces amb l’esmorzar han tingut l’oportunitat d’entrar dins d’algunes escletxes i han mesurat l’amplada, la direcció i la profunditat de cada escletxa. Allà han trobat dos residents inesperats…una serp de vidre i una granoteta de punts….quina sorpresa!!

Per acabar, tots els grups han posat en comú totes les dades i observacions que tenien i han descobert com es van arribar a formar les Escletxes. Han après que com l’aigua de la pluja té una lleugera acidesa, al llarg de milions d’anys, ha anat degradant les roques calcàries tot fent esquerdes que cada cop s’han anat fent més grans, fins que l’aigua podia arribar a les argiles que es troben a sota i ha fet que les roques llisquin vessant avall per sobre les argiles.

Finalment han conegut la problemàtica de les cases del Papiol, que també es troben afectades, ja que tot el poble està sobre aquests materials i durant els anys s’han anat fent esquerdes a les façanes i entre tots han proposat diverses solucions per evitar aquest problema.

Enhorabona a tots per les ganes d’aprendre i la valentia de travessar les escletxes.