“Què en fem dels nostres residus?” CM-CS 2019-20

El curs 2019-2020 s’han realitzat els Projectes compartits entre 13 escoles de la comarca (23 grups classe), el Camp d’Aprenentatge del Bages, el Consorci del Bages per a la gestió de residus i el Parc de la Sèquia. La temàtica  és sobre residus. Adreçats a l’alumnat de cicle mitjà i cicle superior de primària.

El títol dels projectes és “Què en fem dels nostres residus?”

En aquests projectes l’alumnat té la possibilitat de descobrir com es gestionen els residus de la nostra comarca, com podem convertir-los en un recurs, perquè és important reduir, reutilitzar o practicar les 3Rs, experimentar amb diferents materials i prendre consciència de la importància de tancar el cicle de cadascun d’ells.

Els projectes han consistit en:

• Una trobada de coordinació al setembre.
  • Una sessió de formació adreçada als mestres, per part del Cap dels serveis tècnics del Consorci.
  • La resta de coordinació es realitza de forma telemàtica.
  • Treball amb l’alumnat, durant el segon trimestre:
    • Un treball previ realitzat a l’escola
    • 3-4 dies d’activitat conjuntament amb el CdA Bages, el Consorci i Parc de la Sèquia, per cada escola.
    • Un treball posterior realitzat a l’escola.
  • Una trobada d’avaluació al tercer trimestre.

Activitats previstes per Cicle Mitjà (Seqüència Didàctica):
“Descoberta del Parc del Secà” (matí)
“Taller de les propietats del materials-CM” (a l’escola, matí)
“Deixalleria mòbil- les 3Rs” (a l’escola, matí o tarda)

Activitats previstes per Cicle Superior (Seqüència Didàctica):
“Parc ambiental de Bufalvent” (matí)
“Taller de les propietats del materials-CS” (a l’escola, matí)
“Reciclem l’oli fent sabó” (a l’escola, matí)
“Deixalleria mòbil- les piles” (a l’escola, matí o tarda)

L’autocar de les sortides (Parc ambiental i Parc del Secà) va anar a càrrec del Consorci del Bages per a la gestió de residus.

Trobada de coordinació

L’epítom que vàrem decidir conjuntament per aquest curs va ser que el CdA enviaria un paquet a cadascuna de les escoles, contenint una Terra i una carta adreçada a l’alumnat. La Terra estava plena de residus a l’interior i un “missatge secret”, que havien de desvelar i deia “SOS”. A partir de la reflexió, van sorgir preguntes i propostes per treballar el tema del residus, amb l’objectiu de poder ajudar a la Terra.

Recull de recursos

(en procés de realització)

Tancament dels projectes:

Arrel del confinament, s’ha fet una proposta de tancament virtualment. L’activitat és a través de l’eina informàtica “PADLET”. Es proposa a l’alumnat de cada escola la següent tasca: Cal que facin propostes per ajudar al Planeta Terra a solucionar el problema de l’excés de residus que fem els humans. Per fer-ho, poden explicar i raonar la seva idea en format de vídeo, missatge de text, missatge de so, fotografies, dibuix….

Als següents enllaços trobareu un model de padlet per cicle mitjà i un per cicle superior, on hi hem copiat una mostra de les propostes per ajudar a la Terra, fetes pels alumnes de les diferents escoles participants: