
| MODALITATS: |
| Estada |
| Sortida d’un dia |
Nivells educatius:
Educació Primària (CM, CS)
Educació Secundària (ESO / BAT)
Desenvolupament de l’activitat:
Coll de la Creueta
L’autobús ens deixarà dalt al coll. Agafem les coses perquè ja no el veurem fins a la tarda a l’aparcament de les Fonts. Presentació de l’activitat i formulació dels interrogants que s’hauran de resoldre al llarg del dia. Situem d’algunes unitats de relleu que veiem i parlem de l’entorn. Mentre anem baixant podem observar alguns animals o els seus rastres com poden ser els caus o els excrements. Podem veure marmotes, isards, voltors, animals de pastura o fins i tot alguna guineu.
Més avall podem fer una lectura del paisatge i comparació amb el lloc de procedència dels alumnes. A través dels elements del paisatge es parla de la formació dels Pirineus, s’identifica el tipus i característiques de la roca que ens envolta, l’evolució i aprofitament de l’entorn o el relleu de l’Alt Berguedà.
La cova de la Tuta
Entrarem a la cova equipats amb casc i lots. S’observarà la part més externa tot deduint possibles usos remots i actuals. Es baixarà fins a la següent galeria on s’observaran i es parlarà del procés de formació d’estalactites i estalagmites. Una mica més endins, es parlarà dels avencs i a les fosques i amb silenci, s’escoltarà el soroll de les gotes d’aigua al caure.
Les Fonts del Llobregat
Pel camí de Castellar fins a les Fonts es faran un parell de parades, una per escoltar el soroll i l’altre per parlar del torrent de la Font del boix. En la visita a Les Fonts del Llobregat ens fixarem per on surt l’aigua, quanta en surt… També ens aportarà informació sobre l’aprofitament de l’aigua abans i ara (canals, rescloses, molins, minicentrals hidroelèctriques).
Al Molí de les Fonts farem l’ultima parada.
Aquí explicarem la llegenda de “La bruixa del riu”, a partir de la qual, i de les observacions fetes durant tot el dia, esbrinarem l’origen de les Fonts (el recorregut de l’aigua per dins la muntanya lligant-lo amb l visita a la cova de la Tuta) i el seu comportament durant el curs de l’any. També podem parlar de l’aprofitament del riu per part de les persones.
Producte final
Opció 1: Al llarg de tot el dia haurem trepitjat un paisatge de ben segur particular, d’alta muntanya. Establir una comparació amb el paisatge dels alumnes pot ser un treball interessant a realitzar. Aquesta comparació es pot establir a través de fotografies que hagin realitzat els mateixos alumnes durant la sortida i fotografies que puguin recollir del paisatge de la seva localitat.
Opció 2: Activitat col·lectiva:
Elaborar una carta de paisatges on es recullin els diferents paisatges de la població del centre, identificant i descrivint cada tipus de paisatge, el seu valor associat, i algunes de les problemàtiques que els afectin. Proposant solucions o accions per millorar-les. Recollir el treball en un llibre digital, amb imatges i textos que les expliquin i ajudin a interpretar-les.
Activitat individual:
A través d’un enllaç a una fotografia 360º de Google Maps, analitzar el tipus de paisatge. Reconèixer els elements que el formen i fer una llista dels més abundants. Fer alguna hipòtesi de quins valors en aporta el paisatge en qüestió i el perquè.
Observacions:
- L’activitat és d’un dia.
- Cal portar esmorzar, dinar i aigua.
- Per entrar a la cova de la Tuta cal que els alumnes portin un lot o frontal.
- Cal anar preparat amb bon calçat i roba d’abric per protegir-se de les possibles inclemències del temps.
- L’activitat es pot adaptar segons les necessitats del centre i els aspectes curriculars que es vulguin tractar.


