Fitxa 7: L’audiència
Descriptor
When dealing with people, remember you are not dealing En qualsevol discurs no n’hi ha prou d’acotar amb precisió el tema si no som capaços d’aturar-nos a pensar en el receptor i en les seves expectatives. Cal, doncs, que pensem en el públic a qui ens dirigim i que no deixem res a l’atzar. Un darrer aspecte a considerar: pot ser que la nostra audiència tingui informació sobre nosaltres i ja parteixin d’una opinió preconcebuda sobre nosaltres, favorable o desfavorable. Tots aquests aspectes afectaran el discurs: si no som capaços d’adaptar-lo a les característiques i expectatives de l’audiència, el resultat pot ser avorrit, decebedor o estèril. En resum: un fracàs en la nostra voluntat de comunicar-nos. I això, no ho oblidem, tant ens val per a un gran discurs com per a qualsevol ocasió en què haguem de parlar amb algú. Tot plegat ho sabien prou bé els clàssics: la captatio benevolentiae era un bon recurs retòric per posar-se el públic de cara. “Els bons oradors estan centrats en l’audiència. Saben que el propòsit primordial de la parla en públic no és mostrar allò que hom ha après o mostrar superioritat, sinó obtenir la resposta desitjada dels oients.” (S.E. Lucas (1995): The art of public speaking. Nova York. McGraw-Hill.)
|
Idees clau
Cal Cal analitzar aquests aspectes:
1. Edat, experiències i referents generacionals
2. Referents comuns: pertanyen a un partit polític, equip esportiu, associació, etc.?
3. Coneixen l’orador?
4. Coneixements previs sobre el tema del discurs
1. Nombre d’oients 2. Grau de formalitat de la situació 3. Lloc i hora de l’acte 4. Predisposició i actitud de l’auditori 5. Reaccions de l’audiència durant el discurs
Només si es tenen en compte aquests aspectes es pot crear feedback amb el públic i garantir una bona comunicació. Tot seguit s’ofereix una llista de preguntes que poden ens ajudar a situar-nos en aquesta anàlisi:
Si som capaços de respondre’ns aquestes preguntes podrem preparar de manera més adequada el nostre discurs per aconseguir l’objectiu previst. Finalment, cal tenir en compte que esperem que el públic ens concedeixi el seu temps i atenció; per tant, hem de procurar no demanar disculpes. Hem de donar la impressió al públic que allò que direm val la pena i és interessant i no ho farem si mostrem inseguretat o demanem clemència.
|
Pràctica
1. The Secrets of Food Marketing de Kate Cooper.
2. “Cómo analizar tu audiencia cuando preparas un discurso”:
https://retorica.wikispaces.com/C%C3%B3mo+analizar+a+tu+audiencia+cuando+preparas+un+discurso
NO FUNCIONA L’ENLLAÇ
Activitat 1
Kate Cooper té en compte l’audiència a qui es dirigeix i ho fa explícit.
Organitzeu-vos en petits grups. Observeu el final del discurs i enumereu i analizeu-ne tots els aspectes que demostrin que es té en compte el públic. Comenteu-los amb els companys de grup.
Activitat 2
En la pàgina web vista es proposa que analitzeu les característiques de l’auditori (un grup d’empleats d’una empresa) a qui heu de fer una xerrada per comunicar uns canvis en el programari utilitzat.
Intenteu imaginar-vos una situació més propera a vosaltres. Per exemple, preteneu organitzar una festa nocturna a l’institut. Primer haureu de convèncer els companys de classe i als dels altres grups, després us caldrà posar de la vostra banda el tutor, plantejar la proposta al director i, finalment, si tot va bé, aconseguir que els vostres pares us deixin quedar a dormir al centre. Teniu un únic objectiu, però la selecció de la informació, el vocabulari, el to, etc. seran diferents en cada cas.
Per grups, prepareu el discurs que fareu en cada cas i representeu la situació davant dels vostres companys. Podeu votar els discursos que us semblin més efectius i veure quin és el grup vencedor.