14. Conclusions

Fitxa 14: Conclusions

Descriptor

Tot va bé si acaba bé

La fase final del discurs és el que en l’oratòria clàssica s’anomenava la peroratio o epíleg.

Els clàssics ja deien que el final del discurs era importantíssim a l’hora d’inclinar la voluntat de l’oient. Per a això sabien que calia apel·lar als seus afectes i emocions i provocar-los bé compassió (conquestio o commiseratio) o bé indignació (indignatio).

Quan arribem al final de la nostra exposició, doncs, es tracta de sintetitzar els aspectes fonamentals del discurs i d’aconseguir, a més, commoure l’oient.

Això vol dir que haurem de recollir sumàriament els arguments principals del nostre discurs per fer-ne memòria als nostres oients (però sense pretendre destacar-los tots) i tenir pensada alguna anècdota o exemple que ens ajudi a arribar a l’auditori i a tancar amb èxit la intervenció.

Les característiques bàsiques d’un bon final són:

·       Fa una síntesi dels arguments exposats.

·        Està formulat de manera incisiva a partir dels mots clau.

·      Busca la complicitat definitiva amb el públic: pot alliberar la tensió creada per mitjà d’un   gir humorístic, una breu reflexió emotiva.

·        Exigeix dels espectadors que actuïn en un sentit determinat (els fa prendre partit).

Cal tenir sempre present que un bon final pot compensar un discurs més aviat mediocre, però que un discurs brillant pot acabar fracassant per culpa d’un final dolent.

Idees clau

• És convenient fer saber a l’auditori que ens disposem a concloure la nostra exposició, ser directes i no allargar-nos innecessàriament a fi d’aconseguir captar la seva atenció en el tram final.
  • Resumir breument les idees exposades, reafirmar la idea central i induir a l’acció donant raons per a fer-ho quan s’escaigui són formes bàsiques de concloure un discurs.
  • Saber trobar un argument contundent per tancar el discurs en el punt més àlgid no és gens fàcil. No hi ha lloc per a la improvisació: cal que la naturalitat aparent sigui preparada. La breu reflexió emotiva pot partir de:
    · Un cop d’efecte
    · Un elogi al públic
  • També hem de tenir en compte que la part final mantingui una proporcionalitat adequada amb el conjunt del discurs i no s’allargui excessivament (mantenir la proporcionalitat adequada al temps global del discurs).
  • La reflexió i la fórmula de comiat s’han d’haver preparat. I recordeu que no cal disculpar-se ni estendre’s excessivament en els agraïments(segurament ja no ens estaran escoltant). I, sempre, hem de recordar tancar la intervenció amb un somriure i mirant fixament el públic.

Pràctica

Discurs de Quim Monzó a la Fira del Llibre de Frankfurt 2007

Activitat 1

Després de veure i escoltar el discurs d’inauguració de la Fira de Frankfurt del 2007 i de fixar-nos en la seva peculiar forma, us convidem a veure la valoració que en fan alguns companys escriptors, que el qualifiquen de “discurs rodó”. Per què?

“Ha estat un discurs rodó”

Activitat 2
Ara, analitzeu-ne especialment els dos darrers minuts, és a dir, la conclusió.

Activitat 3

En petits grups, imagineu finals alternatius i exposeu-los davant dels vostres companys.