Servei comunitari

“Molts problemes del món actual demanen un compromís radical”

Què és el Servei Comunitari?

El servei comunitari és una acció educativa orientada a desenvolupar la competència personal i social, així com la ciutadana, amb la finalitat de promoure que els nois i noies experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. Vídeo resum (3′)

Aprenentatge Servei o Servei comunitari? “Hi ha diferències claus entre el que fins ara hem conegut com a aprenentatge servei i el que ara impulsem, que és el servei comunitari. L’ApS és una metodologia que pots utilitzar en qualsevol tipus de projecte, sigui o no formal. El servei comunitari, en canvi, és curricular i això implica que ha de respondre al currículum i a la normativa vigent. L’aprenentatge servei és la metodologia del servei comunitari, però aquest últim té uns objectius propis i molt acotats. I per últim, si bé “l’aprenentatge servei” es considera equidistant dels dos termes, el servei comunitari vol situar-se més a prop del servei, entenem que a ser ciutadà s’aprèn des de la pràctica” (Gené Gordó).

Convenis (centres públics i concertats)

Indicacions per a la formalització de convenis de Servei Comunitari entre un centre educatiu i les entitats

Mitjançant la Resolució EDU/1189/2020, de 28 de maig, d’advocació i delegació de competències de la persona titular del Departament d’Educació, es delega, en els directors i directores dels centres educatius públics de titularitat del Departament d’Educació, la signatura de convenis de col·laboració amb les entitats per al desenvolupament d’accions de Servei Comunitari, l’àmbit d’actuació dels quals no comprengui tot el territori de Catalunya. Els centres concertats han de signar ells directament els convenis de col·laboració amb les entitats corresponents.

Comprovar vigència a Portal de centre amb codi de centre

Per tal de signar aquest conveni cal seguir el procediment següent:

1. Cal utilitzar el model en format Word de conveni normalitzat pel Departament (centre públic o concertat)

2. Cal emplenar els camps indicats d’aquest conveni

3. Quan estigui emplenat, cal passar el document a format PDF.

4. Ambdues parts han de signar el document PDF amb signatura electrònica. La Llei 39/2015 obliga totes les entitats a relacionar-se amb les administracions públiques per mitjans electrònics. Per tant, no s’accepten documents que no estiguin signats electrònicament. E​ls documents que no estiguin signats amb certificat digital es retornaran​.

Com fer una signatura electrònica? Descarrega’t el manual aquí.
Com signar i ocultar el DNI per protecció de dades? Descarrega’t el manual

5. Cal enviar el conveni signat per ambdues parts:

• A l’entitat
      • A la Sub-direcció General de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa (espais.comunitat@xtec.cat)
      • Al referent dels Serveis Educatius de l’Alt Empordà (b7990001@xtec.cat).

​​Finalment, si es considera necessari plantejar alguna modificació al text del conveni, aquesta ha d’estar fonamentada i cal fer-la arribar per escrit a la Sub-direcció General de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa (espais.comunitat@xtec.cat), que s’encarregarà de fer la consulta a l’Assessoria Jurídica del Departament d’Educació, unitat que determinarà si aquesta modificació s’ha d’incloure al conveni.​

És imprescindible que tots els projectes figurin en la Programació General Anual del Centre i estiguin aprovats pel Consell Escolar. Els convenis se signen entre l’Ajuntament, la Institució o l’Entitat i el centre educatiu per a totes les activitats que es faran amb ells i té la durada que s’estipula en el conveni. Quan caduca cal renovar-lo.

Els centres dels municipis de Roses, Castelló d’Empúries i Figueres, que formen part del Pla Educatiu d’Entorn (PEE) NO fa falta que signin el conveni de Servei Comunitari amb les entitats municipals que són de l’ajuntament. Sí cal fer el conveni amb la resta de les entitats.

El Conveni no concreta cap dada específica del Projecte. Per a això cal que se signi, en cada cas, la Declaració de Compromís que trobareu en els models de documents compartits a PORTAL de CENTRE (accés amb codi de centre).

Pel que fa a les assegurances, si el projecte està al Pla General Anual i tenim l’autorització de la família (on ha de constar el trajecte de casa seva a l’entitat), si a l’alumne li passa alguna cosa, està cobert per l’assegurança escolar. Per exemple, si pel camí o bé dins de l’entitat, cau i es fa mal, en els dos casos ho cobreix l’assegurança escolar. Passa el mateix que quan fan sortides o van de colònies.

Malgrat això, i de cara a les responsabilitats que es poguessin demanar, en cas d’accident d’un alumne a l’entitat en la qual es fa el Servei, cal que aquesta disposi d’una Pòlissa de Responsabilitat Civil. La Pòlissa de Responsabilitat Civil no és nominal, és per grups, i qualsevol entitat pública o privada l’ha de tenir. No cal fer res d’especial per realitzar Servei Comunitari.

Els tres documents principals que tot centre educatiu ha de tenir en compte són:

1. Conveni:

2. Declaració de compromís entre les parts: Ens permet ampliar les concrecions del conveni per tal de cobrir possibles incidències.

3. Autorització família:

Alguns d’aquests models, com l’autorització parental per a la realització de la prestació de Servei Comunitari, es proposen com a orientació perquè els centres educatius puguin redactar els seus propis documents.

Altres documents a tenir en compte:

Entitats i associacions de l’Alt Empordà

Convenis VIGENTS signats per Serveis Centrals (+ pestanya ST Girona. Excel actualitzat per SC de Barcelona)