INS Illa de Rodes (Roses)

   Web de referència:

    Referents de centre:

  • Curs 2022-2023: Sandra Canaleta
  • Curs 2021-2022: Montserrat Batllosera
  • Curs 2020-2021: Montserrat Batllosera
  • Curs 2018-2019: Montserrat Batllosera
  • Curs 2017-2018: Montserrat Batllosera
  • Curs 2016-2017: Montserrat Batllosera

   Professorat acompanyant dins del centre:

Variable depenent de la sessió

   Introducció i història:

El club de lectura de l’institut Illa de Rodes neix el curs 2016-2017 en el marc del projecte de dinamització de la mediateca del centre. Un dels eixos de treball de la mediateca de l’institut és convertir-la en espai de creació i foment de l’hàbit lector, a partir d’una bona tasca de difusió i una bona formació d’usuaris. La mediateca pot ajudar a desenvolupar la competència i la responsabilitat lectora a totes les etapes educatives oferint llibres de qualitat i recursos seleccionats i organitzats segons l’edat, en un espai agradable i amb un servei regular d’assessorament i préstec. Però, a més a més, vol promoure la lectura com a font d’aprenentatge i plaer. En aquest sentit decidim, el curs 2016-2017, impulsar el club de lectura del centre, i ens inscrivim en el seminari de clubs de lectura de l’Alt Empordà.

En un principi pensem en un club que pugui reunir tot l’alumnat de l’institut, des de 1r d’ESO fins a 2n de Batxillerat. El primer curs que impulsem el projecte fem una sola sessió, d’una hora de durada, en horari lectiu. S’apunten al club 44 alumnes. La majoria són de 1r d’ESO, i la resta es reparteixen entre tots els altres cursos. Pensem en un llibre que pugui interessar a totes les edats i triem La porta dels tres panys, de Sònia Fernández-Vidal, un llibre que vol divulgar alguns conceptes de la física quàntica. Amb l’autora aconseguim de fer una videoconferència per parlar del llibre.

En finalitzar el curs, participem en la trobada de clubs de lectura de l’Alt Empordà, organitzat pel Seminari de professors de Clubs de Lectura de Secundària, amb la presència de l’escriptora Mercè Saurina. L’intercanvi entre l’alumnat dels diversos centres per parlar de llibres és molt ben valorat pels participants. De cadascuna d’aquestes activitats publiquem notícies a la pàgina web de l’institut.

El segon curs que portem a terme l’activitat (2017-2018) s’inscriuen al club de lectura 60 alumnes, la majoria de primer cicle d’ESO. Per això decidim fer tres grups diferenciats: el primer per a 1r d’ESO, el segon per a 2n d’ESO i el tercer que agrupi l’alumnat de 2n cicle d’ESO i de Batxillerat. Les lectures dels dos primers grups són les mateixes i les del tercer grup són diferenciades. Fem dues sessions de club de lectura amb cada grup, durant el curs escolar, d’una hora de durada en horari lectiu. En una d’aquestes sessions, dedicada al llibre Ullals, comptem amb la presència de l’autor, Sebastià Roig. En finalitzar el curs, tornem a participar a la trobada de Clubs de Lectura de Secundària, amb la presència de l’escriptora Maite Carranza. Continuem, igual que el curs anterior, publicant les notícies que genera el club de lectura a la pàgina web de l’institut.

El tercer curs que fem club de lectura (2018-2019) s’hi inscriuen 61 alumnes (4 de 1r d’ESO, 33 de 2n, 17 de 3r, 2 de 4t i 5 de 2n de Batxillerat). A causa del gruix d’alumnes interessats decidim fer tres grups diferenciats en cada sessió del club: el primer i el segon per a repartir l’alumnat de primer cicle i el tercer per a l’alumnat de 2n cicle d’ESO i de Batxillerat. Les lectures dels dos primers grups són les mateixes i les del tercer grup són diferenciades. Les sessions de club de lectura amb cada grup, durant el curs escolar, són d’una hora de durada i es fan en horari lectiu. En una d’aquestes sessions, comentem el llibre Quantic love, de Sònia Fernández-Vidal, i en una altra comentem L’amic retrobat, de Fred Uhlman. Durant aquest curs escolar dediquem una sessió, també, a recollir els interessos lectors de l’alumnat i a fer bookfaces a partir de les portades d’uns llibres seleccionats prèviament. En finalitzar el curs, tornem a participar a la trobada de Clubs de Lectura de Secundària, amb la presència de l’escriptora Sònia Fernández-Vidal.

Durant el curs 2019-2020 el funcionament del club de lectura es veu afectat per la covid-19. S’hi inscriuen 58 alumnes (15 de 1r d’ESO, 2 de 2n, 20 de 3r, 19 de 4t i 2 de 2n de Batxillerat). Es programen tres sessions de club de lectura a cada trimestre: una amb l’alumnat de 1r i 2n, una altra amb l’alumnat de 3r i la tercera amb l’alumnat de 4t i Batxillerat. Les sessions del club de lectura són d’una hora de durada i es fan en horari lectiu. Les previstes per al tercer trimestre, però, no es poden portar a terme a causa del confinament del centre. A primer cicle d’ESO, es programen les lectures següents: El llarg viatge de Mariatu Kamara, de Mariatu Kamara; Un fill, d’Alejandro Palomas, i Mentida, de Care Santos. I, a segon cicle d’ESO i Batxillerat: Per 13 raons, de Jay Asher; Tòquio, de Graham Marks, i Mentida, de Care Santos. A finals de curs, no podem participar a la trobada de Clubs de Lectura de Secundària on s’havia previst la presència de l’escriptora Care Santos.


   Calendari de sessions:

  • 20 de desembre de 2017: sessió inaugural de presentació del club de lectura (conjunta)
  • 6 de febrer de 2018: La porta dels tres panys, de S. Fernández-Vidal (conjunta)
  • 20 de desembre de 2018: L’evolució de la Calpurnia Tate, de J. Kelly (alumnat de 1r i 2n d’ESO)
  • 21 de desembre de 2018: Ullals, d’A. Macip i S. Roig (alumnat de 2n cicle d’ESO i Batxillerat)
  • 1 de març de 2019: Paraules emmetzinades, de M. Carranza (alumnat de 2n cicle d’ESO i Batxillerat)
  • 6 de març de 2019: La pel·lícula de la vida, de M. Carranza (alumnat de 2n d’ESO)
  • 7 de març de 2019: La pel·lícula de la vida, de M. Carranza (alumnat de 1r d’ESO)
  • 26 de novembre de 2019: Per 13 raons, J. Asher (alumnat de 3r d’ESO)
  • 10 de desembre de 2019: Per 13 raons, J. Asher (alumnat de 4t d’ESO i Batxillerat)
  • 3 de desembre de 2019: El llarg viatge de Mariatu Kamara, M. Kamara (alumnat de 1r i 2n ESO)
  • 3 de març de 2020: Un fill, A. Palomas (alumnat de 1r i 2n ESO)
  • 11 de febrer de 2020: Tòquio, tot sol a la gran ciutat, G. Marks (alumnat de 3r d’ESO)
  • 10 de març de 2020: Tòquio, tot sol a la gran ciutat, G. Marks (alumnat de 3r ESO i Batxillerat)
  • 10 de novembre de 2020: Tots estimem l’Emma, À. Burgas (alumnat de 3r i 4t d’ESO)
  • 1 de desembre de 2020: Thornhill, P. Smy (alumnat de 1r i 2n d’ESO)

   Galeria d’imatges:

 
Videoconferència Sònia Fernández-Vidal (2016/2017)

 

Videoconferència amb Sònia Fernández-Vidal, La porta dels tres panys (curs 2016-2017)
 
Sessió club de lectura 2n cicle d’ESO i batxillerat amb Sebastià Roig, Ullals (curs 2017-2018)
 

Sessió club de lectura 1r d’ESO: La pel·lícula de la vida, Maite Carranza (curs 2017-2018)

 

Sessió club de lectura 2n cicle d’ESO i batxillerat: Paraules emmetzinades, Maite Carranza (curs 2017-2018)

Sessió club de lectura 2n d’ESO: La pel·lícula de la vida, Maite Carranza (curs 2017-2018)

 

Sessió club de lectura 1r i 2n d’ESO: L’evolució de la Calpurnia Tate, Maite Carranza (curs 2017-2018)

———————————————————————————————————
Exemples de bookfaces fets per l’alumnat durant el curs 2018-2019:

 

 


Sessió club de lectura 1r i 2n d’ESO: El llarg viatge de Mariatu Kamara, Mariatu Kamara (curs 2019-2020)

Sessió club de lectura 3r d’ESO: Per 13 raons, Joe Asher (curs 2019-2020)

Sessió club de lectura 4t d’ESO: Per 13 raons, Joe Asher (curs 2019-2020)

Sessió club de lectura 1r i 2n d’ESO: Un fill, Alejandro Palomas (curs 2019-2020)

Sessió club de lectura 3r d’ESO: Tòquio, Graham Marks (curs 2019-2020)

Sessió club de lectura 4t ESO: Tòquio, Graham Marks (curs 2019-2020)

Sessió club de lectura 3r i 4t ESO: Tots estimem l’Emma, Àngel Burgas (curs 2020-2021)

Sessió club de lectura 1r i 2n ESO: Thornhill, Pam Smy (curs 2019-2020)